Ik heb een dringende vraag m.b.t. mijn auto en omdat ik zelf weinig/geen verstand van auto's heb vraag ik het toch hier maar.
Toen ik zondag mijn auto wilde starten leek het wel of er ineens kortsluiting ontstond.
Bij het inschakelen van het contact brandden de lampjes op het dashboard en de binnenverlichting normaal.
Toen ik echter wilde starten viel ineens met een lichte plof alle verlichting en het dashboard uit.
Na weer opnieuw op contact zetten merkte ik dat het klokje en de datum op nul stonden en de lampjes op het dashboard flauw brandden.
Bij opnieuw starten was weer alles dood.
Ik had net 15 min. daar voor een tiental km. gereden dus de accuspanning was normaal.
Kan het zijn dat er kortsluiting zit in mijn startrelais, of kan er iets anders stuk zijn?
Opel Astra: startrelais/ accu vraag [/schaam-automodus]
Moderators: Goos, Woody, Teevee
Opel Astra: startrelais/ accu vraag [/schaam-automodus]
Olive is the New Black
-
- Rataplan Rat
- Berichten: 3365
- Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
- Locatie: Schiedam
Lijkt wel of ergens een hoofdzekering eruit ligt, vaak zitten die buiten je zekeringkast in de bestuurdersruimte in de motorruimte..
Kan zomaar dat iets in de startinrichting kortsluiting maakt..
probeer zoveel mogelijk kabels in je motorruimte te kontroleren..
en kijken welke zekeringen eruit vliegen...ik heb evt. wel een werkplaatshandboek te leen..
Succes ,MZlllsss,Rob.
Kan zomaar dat iets in de startinrichting kortsluiting maakt..
probeer zoveel mogelijk kabels in je motorruimte te kontroleren..
en kijken welke zekeringen eruit vliegen...ik heb evt. wel een werkplaatshandboek te leen..
Succes ,MZlllsss,Rob.
Fuel is what I burn!
Eeeeh de dynamo, of de spanningsregelaar (die kan niet alleen bij onze motoren stuk, maar ook bij auto's!). Gelukkig zit de spanningsregeling vrijwel altijd aan de dynamo geschroefd, scheelt weer zoeken.
Bij veel auto's is een minimale spanning noodzakelijk om het elektrische systeem te laten werken, ivm de diverse relais.
Die plof kan wat opgehoopte benzine zijn die met een laatste vonk nog tot ontploffing kwam, maar dan wel in het luchtfilter (zgn 'backfire').
Bij veel auto's is een minimale spanning noodzakelijk om het elektrische systeem te laten werken, ivm de diverse relais.
Die plof kan wat opgehoopte benzine zijn die met een laatste vonk nog tot ontploffing kwam, maar dan wel in het luchtfilter (zgn 'backfire').
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
- magna
- Rataplan Rat
- Berichten: 7196
- Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
- Locatie: land van maas en waal
- Contacteer:
Re: Opel Astra: startrelais/ accu vraag [/schaam-automodus]
Daar is niks "dus" aan, in die kilometers kan ook je accu zijn overleden, of je dynamo is kapot en laadt de accu niet meer bij. Je binnenverlichting e.d. vraagt zo weinig stroom dat deze het ook nog (even) op een bijna lege accu doen, maar de startmotor is veel te zwaar. Als alles uitgaat zodra je je lichten aan doet is je accu iig op z'n minst leeg en misschien dood.Dyrck schreef:Ik heb een dringende vraag m.b.t. mijn auto en omdat ik zelf weinig/geen verstand van auto's heb vraag ik het toch hier maar.
Toen ik zondag mijn auto wilde starten leek het wel of er ineens kortsluiting ontstond.
Bij het inschakelen van het contact brandden de lampjes op het dashboard en de binnenverlichting normaal.
Toen ik echter wilde starten viel ineens met een lichte plof alle verlichting en het dashboard uit.
Na weer opnieuw op contact zetten merkte ik dat het klokje en de datum op nul stonden en de lampjes op het dashboard flauw brandden.
Bij opnieuw starten was weer alles dood.
Ik had net 15 min. daar voor een tiental km. gereden dus de accuspanning was normaal.
Kan het zijn dat er kortsluiting zit in mijn startrelais, of kan er iets anders stuk zijn?
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)
Nou, het probleem is onverklaarbaar opgelost.
Ik ben vanmiddag een eerder naar huis gegaan (moet vanavond werken, dus mocht ik urtje eerder weg) en meteen gaan zoeken.
De hoofdzekeringen heb ik gevonden (Dank Rob !).
D'r zitten 3x80 A en 1x 20A zekeringen in een aparte zekeringhouder naast de accu.
Die waren allemaal in orde.
Toen de zekeringen onder het dashboard gecheckt: Ook allemaal in orde.
Toen een reserveaccu geplaast en gekeken wat er gebeurt: Alle controlelampjes branden gewoon.
Daarna geprobeerd te starten en dat deed ie zonder probleem
Daarna alle verbruikers gecheckt (ruitenwissers, alle lampen, blower, radio): geen enkel effect, auto bleef gewoon lopen.
Ik snap er geen bal van, maar ben blij dat ie het weer doet.
Ik ben vanmiddag een eerder naar huis gegaan (moet vanavond werken, dus mocht ik urtje eerder weg) en meteen gaan zoeken.
De hoofdzekeringen heb ik gevonden (Dank Rob !).
D'r zitten 3x80 A en 1x 20A zekeringen in een aparte zekeringhouder naast de accu.
Die waren allemaal in orde.
Toen de zekeringen onder het dashboard gecheckt: Ook allemaal in orde.
Toen een reserveaccu geplaast en gekeken wat er gebeurt: Alle controlelampjes branden gewoon.
Daarna geprobeerd te starten en dat deed ie zonder probleem
Daarna alle verbruikers gecheckt (ruitenwissers, alle lampen, blower, radio): geen enkel effect, auto bleef gewoon lopen.
Ik snap er geen bal van, maar ben blij dat ie het weer doet.
Olive is the New Black
-
- Rataplan Rat
- Berichten: 3365
- Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
- Locatie: Schiedam