theorie kleppen stellen
Moderators: Goos, Woody, Teevee
theorie kleppen stellen
toch ff checken of ik 't hele verhaal nou een beetje begrepen heb.
afgelopen donderdag heb ik bij motofit meegekeken bij kleppen stellen, dat magische gebeuren waar ik nog geen donder van snapte.
eigenlijk tijdens het hele verhaal nog steeds niet, want ik snapte niet hoe het kan dat je klep open kan blijven staan als je te weinig klepspeling hebt (zou je toch denken dat de klep dan meer naar boven gaat en dus juist dichter zit?!?) en andersom, hoe je klep te lang dicht kan blijven staan als je teveel klepspeling hebt (dan blijft je klep toch meer naar beneden, dus langer open?!?).
bij gebrek aan het geheel werkend voor me kunnen zien (heeft er iemand een plexiglas werkend blok voor me, dat ik al die dingen nou eens gewoon kan BEKIJKEN???) heb ik er twee animateds bij gemaakt.
en ik geloof dat ik nou inderdaad zie hoe het werkt.
eerste geval, te veel klepspeling. klepje gaat inderdaad maar een heel klein beetje open.
bij mobikit staat er dan: Als de klepspeling te groot is dan opent de klep niet lang genoeg en niet ver genoeg om een goede cilindervulling te realiseren. Dit heeft als gevolg een lagere compressie, onvolledige verbranding, hoge piektemperaturen en weinig motorvermogen. Door de overmatige belasting kan de levensduur van de motor nadelig worden beïnvloed.
tweede geval, te weinig klepspeling. klepje blijft inderdaad open staan. mobikit zegt: Als de klepspeling te klein is kan de klep open blijven staan waardoor er compressieverlies optreedt. Dit heeft als gevolg een slecht lopende motor, hoger brandstofverbruik en door de overmatige belasting kan de levensduur van de motor nadelig worden beïnvloed.
klopt 't nou?
afgelopen donderdag heb ik bij motofit meegekeken bij kleppen stellen, dat magische gebeuren waar ik nog geen donder van snapte.
eigenlijk tijdens het hele verhaal nog steeds niet, want ik snapte niet hoe het kan dat je klep open kan blijven staan als je te weinig klepspeling hebt (zou je toch denken dat de klep dan meer naar boven gaat en dus juist dichter zit?!?) en andersom, hoe je klep te lang dicht kan blijven staan als je teveel klepspeling hebt (dan blijft je klep toch meer naar beneden, dus langer open?!?).
bij gebrek aan het geheel werkend voor me kunnen zien (heeft er iemand een plexiglas werkend blok voor me, dat ik al die dingen nou eens gewoon kan BEKIJKEN???) heb ik er twee animateds bij gemaakt.
en ik geloof dat ik nou inderdaad zie hoe het werkt.
eerste geval, te veel klepspeling. klepje gaat inderdaad maar een heel klein beetje open.
bij mobikit staat er dan: Als de klepspeling te groot is dan opent de klep niet lang genoeg en niet ver genoeg om een goede cilindervulling te realiseren. Dit heeft als gevolg een lagere compressie, onvolledige verbranding, hoge piektemperaturen en weinig motorvermogen. Door de overmatige belasting kan de levensduur van de motor nadelig worden beïnvloed.
tweede geval, te weinig klepspeling. klepje blijft inderdaad open staan. mobikit zegt: Als de klepspeling te klein is kan de klep open blijven staan waardoor er compressieverlies optreedt. Dit heeft als gevolg een slecht lopende motor, hoger brandstofverbruik en door de overmatige belasting kan de levensduur van de motor nadelig worden beïnvloed.
klopt 't nou?
*LabRat*
Karretje - Roest, My Mental Disorder, My Curse en Plakbak in memoriam -
Karretje - Roest, My Mental Disorder, My Curse en Plakbak in memoriam -
-
- Rataplan Rat
- Berichten: 3365
- Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
- Locatie: Schiedam
zoals op Dyrck z'n animatie te zien is, heeft een desmo systeem geen veren die ervoor zorgen dat de kleppen ook weer terug gaan, maar gebeurt dit door een arm die ook door de nokkenas bediend wordt, die duwt de klep als het ware weer terug.
gna.
(maar goed, weer wat geleerd, meer! meer! meer!)
gna.
(maar goed, weer wat geleerd, meer! meer! meer!)
*LabRat*
Karretje - Roest, My Mental Disorder, My Curse en Plakbak in memoriam -
Karretje - Roest, My Mental Disorder, My Curse en Plakbak in memoriam -
-
- Rataplan Rat
- Berichten: 3365
- Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
- Locatie: Schiedam
criticz schreef:zoals op Dyrck z'n animatie te zien is, heeft een desmo systeem geen veren die ervoor zorgen dat de kleppen ook weer terug gaan, maar gebeurt dit door een arm die ook door de nokkenas bediend wordt, die duwt de klep als het ware weer terug.
gna.
(maar goed, weer wat geleerd, meer! meer! meer!)
-
- Rataplan Rat
- Berichten: 3365
- Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
- Locatie: Schiedam
Helaas heb ik die gave niet ...maar ik kan wel een MZ met mijn linkerbeen aantrappen...ja en ook die brommers schoppen hard terug.JPi schreef:Mijn srx 600 duw ik met 1 hand aan.. via de kickstarter dus!2strokerob schreef:Leuke link George, SR's zijn al legendarisch...ik heb er ook 1 gehad maar ik ben niet zo goed in 1 cilinder viertakt aanschoppen..was dus een crime...anyway wel leuk dat je nu zo in de techniek zit Critics ,mzzzls,Rob.
Mzzzzls,Rob.
Fuel is what I burn!
@George: hee, mooi linkje, thanx.engine start
@2strokerob: echwel.... ik loop nu die ene ochtend per week mee bij motofit in Veenendaal en ik sta daar iedere keer zwaar gelukkig te zijn. hobbycursusje sleutelen d'r bij om de theoretische gaten een beetje bij te spijkeren... helemaal halleluja.anyway wel leuk dat je nu zo in de techniek zit
@redpigeon: graag!!!!! kan ik alvast een uurtje bijspijkeren reserveren tijdens de DHR?dan zal ik wat vertellen over 2-takt-diesel motoren
euh.... ergens in de namiddag of in 't begin van de avond
*LabRat*
Karretje - Roest, My Mental Disorder, My Curse en Plakbak in memoriam -
Karretje - Roest, My Mental Disorder, My Curse en Plakbak in memoriam -
-
- Rataplan Rat
- Berichten: 3365
- Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
- Locatie: Schiedam