ff voorstellen

Informatie over Rataplan-Ratbikeclub NL. Jezelf voorstellen. Algemene vragen, etc.

Moderators: Goos, Woody, Teevee

purplerat
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 20
Lid geworden op: di apr 10, 2012 11:37 pm
Locatie: Assen..eh, je weet wel..

ff voorstellen

Bericht door purplerat » zo apr 15, 2012 9:52 am

Hallo mensen,

Ik ben Rob uit Assen, ben momenteel bezig mijn Jawa 640 te "ratifiseren" (hieronder staat een verslagje dat ik op motorforum had geplaatst, ik hoop dat ik het met de foto's goed heb gedaan).

Jaren geleden heb ik een Honda cb500 uit 74 gehad, dat was een bijelkaargeraapt zootje, technisch had ik hem op orde maar de rest hing met tyreps en kit aan elkaar, heb er nog steeds spijt van dat ik hem verkocht heb. Zonder dat ik het wist had ik een ratbike :)

Na een aantal jaar motorloos geweest te zijn had ik een goedkoop vervoermiddel nodig voor mijn werk, dus kocht ik een Jawa, goeje staat weinig geld. maar wel een saai ding, maar nu niet meer :)

Ok, gegroet, hier mijn motor tot nu toe..



Lang geleden dat ik hier wat poste, ik kom niet vaak meer op het forum.
Ik wil toch ff wat kwijt over de ombouw van mijn 640 red style, voor mijn werk heb ik hem niet meer perse nodig en ik was al een tijdje uitgekeken op de "plastic style".
Veel ratbikes bekeken op internet (vind ik over het algemeen gave dingen) en langzamerhand kreeg ik een idee hoe ik mijn motor wilde hebben. Dit idee word regelmatig bijgesteld trouwens, ik vind het leuk om dingen een beetje lomp te maken, met een overkill, zodat het nooit stuk gaat. En vanwege een ultralaag budged snuffel ik materialen op uit mijn schuur of die van mijn pa.

Ik ben hier van de winter mee begonnen, ik ben inmiddels over de helft denk ik.
Ik krijg regelmatig reacties van mensen, op 1 dag heb ik 2 keer de vraag gehad of ik op gas reed :) verder vinden mensen het vaak een raar ding (of leluk, maar dat zeggen ze meestal niet rechtstreeks, dit verwacht ik natuurlijk wel van jullie ) en ja dat is ie eigenlijk ook, vooral als je het vergelijkt met moderne gelikte motoren. Daar heb ik echter geen boodschap aan, ik vind hem een stuk spannender geworden, veel leuker om op te rijden dan de red style, wel betwijfel ik hoe legaal het allemaal is, de meningen lopen hier over uiteen.

Hier wat picies:


[img][img]http://img195.imageshack.us/img195/4372/img6171z.th.jpg[/img][/img]
Dit was het oorspronkelijke idee: een brandblusser als tank, daarnaast een flinke munitiekist waar de electra in komt, op papier zag het er leuk uit maar ik vond het toch niet veel soeps. Het kistje is naast het achterwiel gegaan, ik ga nog een tweede brandblusser naast de andere maken.



[img][img]http://img715.imageshack.us/img715/7272/img6158w.th.jpg[/img][/img]
Met een scharnier kan de tank rechtop gezet worden, vloeistofdichte dop eraf om te tanken, bovenop zit een ontluchtingsnippel met slangetje.
Dit werkt goed maar misschien maak ik nog eens een tankdop aan de bovenkant want als de boel eens gaat lekken dan loopt de benzine aan de voorkant eruit.




[img][img]http://img841.imageshack.us/img841/8741/img6160o.th.jpg[/img][/img]
Het Jawa kraantje paste zonder veel aanpassingen! Een andere wartel en pakking was nodig. Je ziet dat ik een deurscharnier heb gebruikt, verder heb ik dik hoekijzer gebruikt om de boel aan te bevestigen, dit gebruik ik op meerdere plaatsen op de motor.


[img][img]http://img405.imageshack.us/img405/64/img6370e.th.jpg[/img]
[/img]
Het kontje heb ik wat ingekort, het rode plastic boven de achterlamp vond ik wel leuk aan de Jawa en heb ik gelaten (voorlopig, tzt wil ik de boel vervangen voor 2 ronde achterlichten). De achterknippers ga ik verplaatsen.



[img][img]http://img194.imageshack.us/img194/5642 ... 2jv.th.jpg[/img][/img]
contaktslot en alle elektra zit in het kistje, ik had er ook het luchtfilter ingestopt en met een stofzuigerslang aangesloten, de slang had echter te veel weerstand, toen heb ik er 2 slangen aangezet, liep ie nog steeds klote.. dus het zaakje maar weer weggehaald en het luchtfilter direkt achter de carb gezet in een emmertje tegen het water. Wel veel inlaat herrie, dat wil ik nog eens anders. Er moet trouwens toch eens een ander filter op omdat ik denk dat het nog het orginele is..
Nu er ruimte is onder het zadel ga ik daar een veersysteem maken met 1 of 2 veren van een brommer, ik hou wel van lange veerwegen en een hoop gedein.
De tank valt voor in een beugel en word op zijn plek gehouden door een ketting met een veer eraan



[img][img]http://img9.imageshack.us/img9/3407/img6373c.th.jpg[/img][/img]
Bij de action spuitverf gevonden voor 2 euro tegen 8.50 bij andere winkels, het kistje laat ik groen denk ik. Voorste knippers heb ik in het stuur gemaakt, vind ik erg geslaagd.
Verder heb ik 2 kruiken gemold om er "ogen"van te maken (ok, niet echt orgineel maar wel leuk), in de ene heb ik een fake teller gezet, de ander een fietstellertje.

Het voorspatbord wil ik er nog af halen en iets anders er voor in de plaats zetten, kijk ik meteen de rem na, heb nog nieuwe blokken liggen.



[img][img]http://img137.imageshack.us/img137/8812 ... 6vt.th.jpg[/img][/img]
Ik heb een koplampbevestiging gemaakt (moet nog geverft) zo laag mogelijk, zijn die leluke lamporen weg en zie je mooi de vorkpoten.
Als ik ooit nog eens geschikte ronde lampjes vind dan wil ik die in de "ogen" zetten, kan die grote koplamp eraf.
Verder misschien nog de spiegels vervangen door een autospiegel op kniehoogte.

Het grappige is dat het trillen minder is geworden nadat ik het plastic van de electrabak/luchtfilter weggehaald heb, hoewel het ook kan liggen aan het inkorten van het achterframe en het plaatsen van een dwarsverbinding (om de achterlamp aan te hangen).

Dat is mijn brik tot nu toe, af en toe als ik tijd heb sleutel ik er wat aan, gaat niet zo snel dus.

Groeten, Rob.

rADt
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 3060
Lid geworden op: zo dec 24, 2006 5:03 pm
Locatie: 100% ZLD
Contacteer:

Bericht door rADt » zo apr 15, 2012 10:30 am

:-=
, en welkom.
Radt, Ratter, Ratst.

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5078
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » zo apr 15, 2012 11:00 am

Leuk ding!
En welkom hier.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7192
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » zo apr 15, 2012 11:41 am

welkom in ons matzwarte hoekje.
leuk project, dat wordt echt heerlijk rattig.
Heb je 23 juni al iets te doen?



Afbeelding
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

osok
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 172
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 9:07 pm
Locatie: Veluwezoom...

Bericht door osok » zo apr 15, 2012 5:51 pm

Purplerat!

Welkom in dees' matzwarte wereld!

OSOK
He who dies with the most toys, wins!!

Gebruikersavatar
scrapdad
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 269
Lid geworden op: do mar 15, 2012 12:31 am
Locatie: Assen

Bericht door scrapdad » zo apr 15, 2012 8:20 pm

Hallo Rob,

Ik woon ook in Assen, maak ik heb je bike helaas nog nooit gezien.
Vanaf nu houd ik zeker mijn ogen open.
There's no budget like no budget

2strokerob
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3363
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
Locatie: Schiedam

Bericht door 2strokerob » ma apr 16, 2012 8:45 am

Mooi weer eens een tweetakt in de gelederen :D ikzelf heb ook een zwak voor tweetakten en dan vooral uit het Oostblok 8)
Welkom hier,MZlllss,Rob.
Fuel is what I burn!

Vleer
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 914
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:28 am

Bericht door Vleer » ma apr 16, 2012 10:38 am

Welkom! Al lekker bezig geweest! 8)
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen.

angel
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 12:51 pm
Locatie: Belguim Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door angel » ma apr 16, 2012 3:15 pm

welkom leuk project dat je bent gestart
Think Pink

ratgert
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 271
Lid geworden op: do jul 08, 2010 5:46 pm
Locatie: oet grunn

Bericht door ratgert » ma apr 16, 2012 6:20 pm

Ja weer iemand uit het noorden van het land die deze vorm motorrijden/sleutelen ook kan waarderen :) WEKOM HIER!
Je ben zowiezo met een leuk project bezig
een echte roker is geen onruststoker!

purplerat
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 20
Lid geworden op: di apr 10, 2012 11:37 pm
Locatie: Assen..eh, je weet wel..

Bericht door purplerat » wo apr 18, 2012 12:31 am

Hallo,
Bedankt allemaal voor de welkomsberichten!
Fijn onthaal voor mij en mijn motor hier op deze matzwarte site :)

@2strokerob: hoewel bijna uitgestorven onder de motoren blijf ik de tweetakten geweldige dingen vinden. Ik zag laatst een RD350 oid bij het stoplicht staan, prachtig geluid bij het wegrijden, jammer dat ze zo zeldzaam zijn. Het zijn alleen bejaarde mannen die me vertellen hoe geweldig die tweetakten zijn/klinken. Goed, met mijn 42 jaar ben ik natuurlijk ook al een "ouwere jongere" :)

@scrapdad: Assen blijkt te leven! (of was dat 2 meter onder de grond?) Ik zie dat je ook sinds kort op dit forum zit, lekker bezig met je motor! klinkt die uitlaat lekker? Ik had ook een plan voor mijn uitlaat maar laat het voorlopig varen, ik val met mijn tank al genoeg op voor oom agent, ik ben bang dat ze mijn hele motor in beslag nemen als ze hem zien :?
Ik zal je een pm sturen.

Nog ff een update van mijn brik:

Ben met de achterste knippers bezig geweest, ze zitten nu op de uitlaten.

[img][img]http://img848.imageshack.us/img848/4460/img6426i.th.jpg[/img][/img]

Dit zit er al wat langer aan: de kruik waar ik vroeger nog mijn reet aan gebrand heb, ik heb de onderkant erafgeslepen, het is nu een waterdicht plekkie voor de stekkers en andere elektraellende, klem gezet door er een stuk schuimrubber in te proppen.

[img][img]http://img338.imageshack.us/img338/7946/img6427l.th.jpg[/img][/img]

Nu ben ik een plan aan het maken om 1 of 2 zundapp veren te gebruiken om de boel wat confortabeler te maken (wegligging is toch al k*t).
Er zit een buis die prima als scharnierpunt kan dienen maar de kabelboom zit me danig in de weg, maar dat kan ik omzeilen door het scharnierpunt wat naar achteren te verplaatsen (het stuk hoekijzer op de foto).

[img][img]http://img535.imageshack.us/img535/5443/img6430f.th.jpg[/img][/img]

[img][img]http://img822.imageshack.us/img822/9653/img6429i.th.jpg[/img][/img]

Onderdelen voor de auto besteld, moet binnenkort met het blik aan de gang :cry: motor komt op de vierde plek ofzo, eerst werk, gezin, auto...

Groeten, Rob.

Vleer
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 914
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:28 am

Bericht door Vleer » wo apr 18, 2012 9:22 am

ludiek gevonden die knippers, kan niet goed zien hoe de bedrading loopt, maar ben je niet bang dat ze smelten in de buurt van een hete uitlaat?
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen.

2strokerob
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3363
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
Locatie: Schiedam

Bericht door 2strokerob » wo apr 18, 2012 11:31 am

He Rob , deze andere Rob is maar een jaartje ouder 8) maar kan je wel vertellen hoe geweldig die 2takten zijn en klinken :wink: , ben mijn motorloopbaan begonnen op een RD 350..heb er een berg gehad van 125 t/m 350 cc..maar een MZ is wel een stuk handelbaarder in dagelijks verkeer..vandaar dat ik er ook nog steeds 1 heb..
In Assen is er 1 keer per jaar een circuittreffen van de RD club trouwens.
En idd ludiek die knippers op uitlaat :lol:
MZlllss,Rob.
Fuel is what I burn!

purplerat
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 20
Lid geworden op: di apr 10, 2012 11:37 pm
Locatie: Assen..eh, je weet wel..

Bericht door purplerat » wo apr 18, 2012 11:35 am

Vleer schreef:ludiek gevonden die knippers, kan niet goed zien hoe de bedrading loopt, maar ben je niet bang dat ze smelten in de buurt van een hete uitlaat?
Goed gezien, de draden waren op deze foto nog niet aangesloten, dus die hangen er wat bij, zijn nu redelijk netjes weggewerkt (niet langs de uitlaat).

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7192
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » wo apr 18, 2012 1:57 pm

Vleer schreef:ludiek gevonden die knippers, kan niet goed zien hoe de bedrading loopt, maar ben je niet bang dat ze smelten in de buurt van een hete uitlaat?
ik ben eerder bang dat de lampjes erg snel kapot trillen.
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Plaats reactie