Pagina 1 van 7

Houten Xjeetje geklooi

Geplaatst: ma mar 12, 2007 11:37 pm
door Woody
Hoi!
Vanavond weer met goede moed verder gegaan om de uitlaten te verwijderen...pijpje nr 4 was er zonder al teveel moeite vanaf.
Vanavond eerst het onderkuipje losgemaakt, één bout moest met de slagschroevedraaier los, boutje dus bijna overleden...
Affijn, kuipie weg, pijpjes verder loswerken, alles gaat oke tot ik bij pijpje nr 2 kom, en daar breekt de één van de twee boutjes af....KUT KUT KUT KUT oftewel Kwalitief Uitermate Teleurstellend!
Boutje steekt niet uit (wel uitsteken, dat heb ik al eerder gehad, geen probleem) maar is gelijk met motorblok....
Helaas geen boormachine bij de hand dus eerst maar prutsen met ouwe schroevedraaier om het restant bout eruit te krijgen, maar dat is tot nu nog niet gelukt....
Heeft iemand nog goede raad / advies / handige tips / of een andere bijdrage?

Re: Houten Xjeetje geklooi

Geplaatst: di mar 13, 2007 12:23 am
door Goos
Heb je een Dremel? Dan kun je misschien met een klein slijpsteentje een gleufje slijpen waar dan heel toevallig je schroevendraaier in past?

Verder ben ik ban dat ik je alleen nog heel veel succes kan wensen met deze Kwalitatief Uitermate Teleurstellende situatie.

Geplaatst: di mar 13, 2007 8:35 am
door JPi
geen boormachine?? toch zien te regelen want zonder gaat echt niet goed lukken....
Gaatje boren van 2mm bitje erin slaan en met rateltje losdraaien.. Met dank aan twostroker(Rob).

succes!

Geplaatst: di mar 13, 2007 8:44 am
door 2strokerob
Uuuuhhmm van mij??? Van een bitje erin slaan heb ik geloof ik nooit over gehad ,maar wel over een speciaal setje waar je idd een soort asje in het afgebroken tapeindje slaat en die draai je dan los..
Maar JPI heeft gelijk zonder boor machine is het erg moeilijk.En evt verwarmen met een brandertje wil ook meehelpen.
Als het allemaal niet lukt moet het Rataplan rescueteam misschien weer op een missie,mzzzls,Rob.

Geplaatst: di mar 13, 2007 9:18 am
door JPi
ahh dacht dat die tip van jou afkomstig was en nog steeds dankbaar daarvoor.. :-= En anders hulde aan de vooralsnog onbekende :-**
Ff het oude forum bekeken en...klopt.. was een tip van dinges/guest... Maar twijfel er niet aan dat ie net zo goed van jou had kunnen zijn.. :D

Geplaatst: di mar 13, 2007 12:22 pm
door redman
Klein gaatje boren en linkse tap erin draaien.Lukt ook wel eens maar het is en blijft klootwerk.
Succes.
Gr Redman

Geplaatst: di mar 13, 2007 12:25 pm
door JPi
redman schreef:Klein gaatje boren en linkse tap erin draaien.Lukt ook wel eens maar het is en blijft klootwerk.
Succes.
Gr Redman
Een bitje erin is echt handiger.. als die tap afbreekt ben je helemaal in de aap gelogeerd. Door het torkbitje van 2.5 mm in een gaatje van 2 mm te tikken komt e.e.a. al gedeeltelijk los.. dat lukt je niet met een tap...

Geplaatst: di mar 13, 2007 4:50 pm
door Dyrck
Heeel veeeeel WD40 !!!

en heel veel succes !

Mocht je niet lukken het tapeind er uit te krijgen, zit er niets anders op, dan het hele tapeind er uit te boren, nieuw schroefdraad er in te tappen een een maatje groter draadeind te nemen.

Geplaatst: di mar 13, 2007 6:34 pm
door magna
ikzelf heb zo'n gevalletje al eens opgelost door er (voorzichtig, steeds ff af laten koelen) een klont op te lassen en deze in de houdgreep te nemen met een griptang

Geplaatst: di mar 13, 2007 6:43 pm
door stitch
Natuurl;ijk ook ik heb dit bij de hand gehad.

Veel tijd voor nemen.
olien met remolie, (kruipt er goed tussen.)
Warmstoken en tussentijd kloppen van oppervlak rond bout.

Gaatje 2 en dan Torx en in rammen.
En proberen los te draaien.

Dit wel natuurlijk als de boel echt goed warm is.

SUCCES Stitch

Geplaatst: di mar 13, 2007 7:50 pm
door redman
Ja idd,bij zo'n klein gat is de tap breekbaar.Had ik even niet aan gedacht,temeer omdat de boel vast zit.
Tork lijkt me dan betere oplossing want kan meer hebben.En remolie is prima kruipolie weet ik uit ervaring,en kan ook als aanmaakvloeistof dienen voor de bbq als je niks anders hebt. :D
Gr Redman

Geplaatst: di mar 13, 2007 7:59 pm
door Redpigeon
JPi schreef:ahh dacht dat die tip van jou afkomstig was en nog steeds dankbaar daarvoor.. :-= En anders hulde aan de vooralsnog onbekende :-**
Ff het oude forum bekeken en...klopt.. was een tip van dinges/guest... Maar twijfel er niet aan dat ie net zo goed van jou had kunnen zijn.. :D


Dat was toen een tippie van Riko Zwolle

Geplaatst: wo mar 14, 2007 1:20 pm
door Woody
Da's een heleboel tips & trucs wat betreft een afgebroken boutje, dank jullie wel.
Ik heb gisteravond de kleine boormachine meegenomen van huis (in de garage ligt een grote, 30 jaar oude AEG, zo'n joekel) en een paar boortjes maar er zit een stukkie framebuis in de weg.
Gister na m'n werk even langs de motorzaak en daar lieten ze me lange metaalboren zien (± 15-20 cm lang) waarvan ik het bestaan niet eens wist.
Daarmee kan ik wel langs de framebuis er haaks, dus recht, in boren.
Vanochtend de opslag-garage gezocht en 3 van die boren gevonden plus een tapsetje.
Morgenavond de truc met de lange boor toepassen en dan proberen er een bitje in te slaan, want als het even kan probeer ik te voorkomen dat ik nieuw schroefdraad moet gaan tappen.
Verdere berichten volgen!

Geplaatst: wo mar 14, 2007 1:22 pm
door Woody
2strokerob schreef:Als het allemaal niet lukt moet het Rataplan rescueteam misschien weer op een missie,mzzzls,Rob.
Mocht het zover komen dan laat ik dat zeker weten! :lol:

Geplaatst: di mar 20, 2007 1:36 pm
door Woody
Afgelopen zaterdag weer bezig geweest...eerste lange boor erop gezet, ging goed totdat die bot werd....einde oefening boor.
Volgende boor gepakt, ietsje breder, ietsje langer en toen paste de combi 'boor in boormachine' niet meer tussen combi 'voorvork-motorblok' dus de voorvork gedemonteerd, er even lekker voor gaan zitten (plek zat nu) en het boutje doorboren, wat wonderwel lukt! Echt waar!
Vervolgens een 6-kantig bitje gepakt en dat erin geslagen (niet helemaal uiteraard) met een kleine bahco draaien en er zit beweging in!
Na nog een paar keer opnieuw erin slaan is het restant bout er helemaal uit, nog even een M6 boutje erin gedraait (met vaseline) om te controleren of het schroefdraad niet toevallig naar de klote is maar ik heb kennelijk iets goed gedaan, geen enkel probleem.
Inmiddels zitten de nieuwe oude bochten erop, nu nog de rest van het uitlaatsysteem inelkaar flansen, wordt iets van 4-4 of misschien toch 4-2, en dan nog eigenbouw dempers of dB-killers...gaat lukken!