Autoaccu in driewieler
Moderators: Goos, Woody, Teevee
Autoaccu in driewieler
Mijn nieuwe driewieler (moet nog steeds een leuke naam verzinnen voor de FJ-eml) is nog van een standaard 14 Ah motoraqccu voorzien.
Nu wil ik er een autoaccu inzetten, maar vraag me af of ik dan geen probleem krijg met de dynamo.
De laadstroom bij een autoaccu is immers hoger dan van een motoraccu en ik zit natuurlijk niet te wachten op een doorgebrande dynamo.
Wie weet wat ik het beste kan doen?
Nu wil ik er een autoaccu inzetten, maar vraag me af of ik dan geen probleem krijg met de dynamo.
De laadstroom bij een autoaccu is immers hoger dan van een motoraccu en ik zit natuurlijk niet te wachten op een doorgebrande dynamo.
Wie weet wat ik het beste kan doen?
Olive is the New Black
Volgens mij kan er gewoon een autoaccu in. De laadstroom blijft gelijk, het duurt dan alleen langer voordat de accu van leeg naar vol gaat. Praktisch gezien maakt dat niet uit, je accu hoeft namelijk niet van leeg naar vol, maar moet vol blijven en dat kan met een heel kleine laadstroom.
Let er wel op dat je, doordat de lengte van de kabel van accu naar afnemers groter wordt, een kabel van voldoende diameter neemt. Anders wordt het een gloeidraad!
Let er wel op dat je, doordat de lengte van de kabel van accu naar afnemers groter wordt, een kabel van voldoende diameter neemt. Anders wordt het een gloeidraad!
Stop making sense
Ik gebruik 16 mm^2 voor de kabels naar de rolstoelaccu in de zijspan. Ruim een meter lang en dan kun je zonder moeite starten op de grote accu.
Laadstroom zou alleen een probleem voor je dynamo kunnen zijn als je om één of andere reden een compleet lege autoaccu probeert rijdend op te laden.
Als je de motoraccu laat zitten en je wil het heel netjes doen zet je er een accu-scheidingsautomaat tussen. Als je rijdt worden beide accus opgeladen. Als je stilstaat kun je de accu in de zijspan gebruiken voor vanalles zonder dat de motoraccu leeg getrokken wordt. Bij starten wordt de zijspanaccu even bijgeschakeld.
Zo'n ding moet ik nog steeds op de Sidewing zetten.
Laadstroom zou alleen een probleem voor je dynamo kunnen zijn als je om één of andere reden een compleet lege autoaccu probeert rijdend op te laden.
Als je de motoraccu laat zitten en je wil het heel netjes doen zet je er een accu-scheidingsautomaat tussen. Als je rijdt worden beide accus opgeladen. Als je stilstaat kun je de accu in de zijspan gebruiken voor vanalles zonder dat de motoraccu leeg getrokken wordt. Bij starten wordt de zijspanaccu even bijgeschakeld.
Zo'n ding moet ik nog steeds op de Sidewing zetten.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 2583
- Lid geworden op: wo feb 14, 2007 3:43 pm
-
- Rataplan Rat
- Berichten: 3365
- Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
- Locatie: Schiedam
- magna
- Rataplan Rat
- Berichten: 7196
- Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
- Locatie: land van maas en waal
- Contacteer:
google is your best friendDyrck schreef:Geweldig, dit medium !
Vraag je wat en de volgende morgen heb je alle benodigde info.
Nog wel even de vraag:
Hoe ziet zo'n scheidingsautomaat er uit en waar koop je zo iets?
http://www.jasicamp.nl/contents/nl/d17.html
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)
Het is een iets intelligentere variant van de diodebrug.stitch schreef:Tom , is dat niet gewoon iets van een diode.2strokerob schreef:Ga ik ook doen 2 accu's...en zo'n scheidingsautomaat lijkt me wel ideaal..Ik hoor het hier wel hoe dat bevalt.
MZlllss,Rob.
Ik heb zelf ook de simpele versie, een schakelaar en een startrelais daar naast.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter
Dan zou je alleen de + draad hoeven te schakelen.JPi schreef:Gewoon dikke dubbelpolige lichtnetschakelaar d'r tussen zetten. Wordt dan of/of schakeling.. klaar.
KISS oftewel.. keep it simpel stupid
De massadraden kun je eigenlijk gewoon aan elkaar knopen (of beiden naar een eigen frameverbinding.
Olive is the New Black
- magna
- Rataplan Rat
- Berichten: 7196
- Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
- Locatie: land van maas en waal
- Contacteer:
Dan zou ik toch kiezen voor de massakabels aan elkaar, ik ben er persoonlijk iets minder fan van om het frame ook werkelijk als massaverbinding te gebruiken (en gezien de hoeveelheid groene bedrading denkt meneer Honda daar ook zo over )Dyrck schreef:Dan zou je alleen de + draad hoeven te schakelen.JPi schreef:Gewoon dikke dubbelpolige lichtnetschakelaar d'r tussen zetten. Wordt dan of/of schakeling.. klaar.
KISS oftewel.. keep it simpel stupid
De massadraden kun je eigenlijk gewoon aan elkaar knopen (of beiden naar een eigen frameverbinding.
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 2583
- Lid geworden op: wo feb 14, 2007 3:43 pm
ik zou je massa kabel gewoon terug voeren naar waar ie standaard gemonteerd zit (dikwijls op blok ) is kortere verbinding dan via frame van zijspan,hulpframe, frame van motor , enz .Dyrck schreef:Dan zou je alleen de + draad hoeven te schakelen.JPi schreef:Gewoon dikke dubbelpolige lichtnetschakelaar d'r tussen zetten. Wordt dan of/of schakeling.. klaar.
KISS oftewel.. keep it simpel stupid
De massadraden kun je eigenlijk gewoon aan elkaar knopen (of beiden naar een eigen frameverbinding.
camperproleet
- de vlieger
- Bezoek Rat
- Berichten: 1589
- Lid geworden op: za dec 23, 2006 7:13 pm
- Locatie: Tussen hemel en aarde..... (B)
- Contacteer: