Woody schreef:Dat zijn geen halve maatregelen. Evengoed is het handig om de oude startmotor uit elkaar te prutsen en na te kijken.
Wellicht dat met enkel de koolborstels vernieuwen het ding weer goed werkt.
Altijd handig om een werkende startmotor op de plank te hebben, toch?
Tis wel amerikaans spul wat je gekocht hebt.......
Dat amerikaanse spul gaat als een speer!
Vanmorgen naar de DHZ garage, brug gehuurd om niet plat op de grond te hoeven liggen.
Brug bleek nog bezet te zijn door een busje zonder wielen. Niet klaar gisteren maar je haalt hem er ook niet 1-2-3 af.
Dan de Sidewing maar met zijn voorwiel in een takel gehangen en de boel krap 45 graden schuin omhoog gezet. Kun je er toch redelijk goed bij.
Linker uitlaten laten zakken, schakelpook weg, uitlaat-draadeind weg. Zo dan kan de oude startmotor er uit. Eigenlijk zo gepiept.
Het tandwieltje wat op de as van de startmotor zit blijft in het blok achter, los hangend in een ketting, doodeng. en daar moet je dan je nieuwe startmotor weer in zien te wurmen.
Is ook nog te doen maar dan gaat de nieuwe O-ring tegensputteren en moet er alsnog een koevoet aan te pas komen om voldoende kracht te kunnen zetten. Maar als je dat éénmaal weet is het eigenlijk zo gebeurd.
Voordeel van het schuin hangen van de motor is wel dat de olie IN je blok blijft. De startmotor zit normaliter onder het olieniveau en er komt ongeveer en liter uitlopen als je de startmotor los haalt.
Alles weer monteren en aansluiten. Sidewing terug op drie wieltjes.
Druk op het knopje bzzzzzzzzBROEM!
zo lekker heeft dat nog nooit geklonken.
De oude startmotor gaf altijd wat armzalig gereutel en gekraak en met wat geluk draaide het blok dan mee.
Oude startmotor ook nog even opengegooid. Als je aan de as draaide voelde je sterk wisselende weerstand en hoorde je nogal wat kraken en schrapen.
Die bleek vol met koolstof te zitten en bovendien heb ik het idee dat het anker aanloopt tegen de wikkeling op sommige punten. Het anker vertoont ook wat schade aan de buitenkant en ook de collector ziet er niet echt "normaal" uit, laat ik het daar op houden.
Dat was met een revisiesetje echt niks meer geworden.
Al met al twee uurtjes werk en voorlopig geen startproblemen meer.