Pagina 1 van 2

Papieren 50cc

Geplaatst: do aug 20, 2009 1:14 pm
door angel
onder jullie zitten enkel brommer rijders.
Nu is men vraag hebben jullie ook een gelijk vormings attest (GVA)bij deze voertuigen?
Men nichtje beweerde dat dit niet meegeleverd is bij de aankoop van haar brommer in Almere.
Het ging toen om een aankoop van nieuw brommer/scooter.
Zij heeft wel een brommer certificaat maar dit is volgens mij gelijkgesteld aan een rijbewijs hier in België voor de brommer, daar staat haar foto op.
GVA moet hier in België het voertuig altijd begelijden.
daar staan alle gegevens van de brommer op zoals frame nr, motor nr, merk , type, cc inhoud enz.

Geplaatst: do aug 20, 2009 2:54 pm
door Dyrck
Is dat vergelijkbaar met een kentekenbewijs?

Geplaatst: do aug 20, 2009 3:14 pm
door voodoo
Dyrck schreef:Is dat vergelijkbaar met een kentekenbewijs?
neen, is vergelijkbaar met een coc (certificat of conformity). Is een briefje waarop staat dat de fabrikant zegt dat het voertuig dat je bezit ook het voertuig is dat je zegt dat het is en dat dit overeen komt met de gegevens op je kenteken......of zoiets.

Rare jongens, die Belgen.

Gelukkig hebben we deze onzin in Nederland niet. Het schijnt voor oudere voertuigen een drame te zijn om een GVA te verkrijgen.

Nogmaal; gelukkig hebben we die onzin niet in Nederland.

Bij voertuigen van na '96 zou de fabrikant (via een dealer) een GVA moeten kunnen verstrekken.

gr. voodoo

Geplaatst: do aug 20, 2009 5:03 pm
door nachtmerrie
@Angel: wij werken hier in Nederland met kentekenplaten en kentekenbewijzen bij auto's, en sinds enkele jaren ook bij bromfietsen.
Daar staan alle gegevens van de bromfiets op en degene op wiens naam de bromfiets staat.
Bij verkoop wordt de bromfiets dus overgeschreven van de oude eigenaar naar de nieuwe en krijgt de nieuwe eigenaar de kentekenpapieren behorende bij de bromfiets.
De oude eigenaar krijgt een vrijwaringsbewijs zodat hij vanaf dat tijdstip niet meer verantwoordelijk is voor de bromfiets.

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/b ... _verkopen/

Geplaatst: do aug 20, 2009 5:53 pm
door rADt
nachtmerrie schreef:@Angel: wij werken hier in Nederland met kentekenplaten en kentekenbewijzen bij auto's, en sinds enkele jaren ook bij bromfietsen.
Daar staan alle gegevens van de bromfiets op en degene op wiens naam de bromfiets staat.
Bij verkoop wordt de bromfiets dus overgeschreven van de oude eigenaar naar de nieuwe en krijgt de nieuwe eigenaar de kentekenpapieren behorende bij de bromfiets.
De oude eigenaar krijgt een vrijwaringsbewijs zodat hij vanaf dat tijdstip niet meer verantwoordelijk is voor de bromfiets.

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/b ... _verkopen/
Yep, zo gaat dat hier.

Je nichtje heeft als het goed is dus een compleet kentekenbewijs meegekregen, of de exportpapieren.

Geplaatst: do aug 20, 2009 6:42 pm
door angel
Rare Nederlanders zul je bedoelen.
Dus eigenlijk had men dochter het Brommer certificaat van men nichtje moeten mee nemen om haar rijbewijs af te gaan leggen.
Dus het certificaat staat gelijk aan wat wij het inschrijvings bewijs bedoelen.
Is nog wat anders dan het GVA van bij ons hoor.
Maar bedankt alvast dan kan ik haar wat dat betreft gerust stellen dat haar papieren wel in orde waren.

Geplaatst: do aug 20, 2009 7:14 pm
door magna
nog wat belangrijk leesvoer voor je nichtje (en wellicht ook jullie)
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/325131AE ... B0810n.pdf

Geplaatst: do aug 20, 2009 7:16 pm
door nachtmerrie
angel schreef: Dus eigenlijk had men dochter het Brommer certificaat van men nichtje moeten mee nemen om haar rijbewijs af te gaan leggen.
Dus het certificaat staat gelijk aan wat wij het inschrijvings bewijs bedoelen.
Is nog wat anders dan het GVA van bij ons hoor.
Angel: Ik begrijp je tekst niet helemaal, of je gebruikt dezelfde woorden met een andere betekenis. (en da's verwarrend tussen de Belzen en de Hollanders. :?
Met bromfiets certificaat bedoelen wij een bromfiets rijbewijs
Ons kentekenbewijs kun je vergelijken met jullie GVA
angel schreef:Maar bedankt alvast dan kan ik haar wat dat betreft gerust stellen dat haar papieren wel in orde waren.

Alleen als het kentekenbewijs van de betreffende brommer/kentekenplaatje op haar naam is gezet :!: :!: :!:

Geplaatst: do aug 20, 2009 7:30 pm
door angel
bij ons is het GVA enkel wat het voertuig betreft.
Hieraan zien ze hoe je motor in oorspronkelijke toestand was of is gebleven.

Het inschrijvingsbewijs is dan weer gekoppeld aan het kenteken voor ons de nr plaat genaamd.

Ik had het dus verkeerd begrepen en dacht dus dat het brommer certificaat dus het inschrijvingsbewijs was.
Maar zo te zien heeft dit de functie van rijbewijs.zoals ik het eerst wel goed had.

Dus met andere woorden heeft ze dus geen kentekenbewijs, en is haar brommer momenteel illegaal.
Daar gaan we dus snel wat aan moeten doen dus.
Volgens mij kan dit niet anders dan dat ze de brommer dus moet invoeren in België en langs de douane gaan om alles in orde te krijgen.
Jeetje wat een gedoe voor een bromfiets.
Bromfietsen hebben bij ons geen kenteken.

Geplaatst: do aug 20, 2009 7:34 pm
door voodoo
nachtmerrie schreef: Ons kentekenbewijs kun je vergelijken met jullie GVA
Neen

Heeft de vlieger niet hetzelfde probleem gehad met de ratana?

Geplaatst: do aug 20, 2009 7:45 pm
door nachtmerrie
voodoo schreef:
nachtmerrie schreef: Ons kentekenbewijs kun je vergelijken met jullie GVA
Neen
Voodoo: Waarom dan niet :?: Zijn beide papieren die specifiek bij één bromfiets behoren maar dan in een ander jasje. :roll:
Kentekenbewijs hoort bij één bromfiets en is op naam van de eigenaar.
GVA hoort bij één bromfiets maar is niet op naam.

Geplaatst: do aug 20, 2009 7:51 pm
door rADt
In 1 europa zou je een 1-duidig beleid verwachten. Maar in Belgie is het anders dan hier.
In Nederland heb je een kenteken dat hoort bij de bromfiets. In Belgie rijden ze met een blanko geel plaatje achterop, en hebben ze dus geen eigen kenteken.

Geplaatst: do aug 20, 2009 8:03 pm
door voodoo
Voor zover ik weet heb je in Belgiek bij je motor (en misschien ook brommer) een kentekenbewijs. Daarnaast bestaat er het gelijkvormigheidsattest, waaruit moet blijken dat de betreffende motor is zoals de fabrikant het ooit heeft bedoeld.

Waarom deze 2 papieren nodig zijn is mij een raadsel, immers hebben alle motoren een europese goedkeuring (anders zouden ze geen kenteken krijgen). Dan is het Duitse/Engelse systeem nog logischer, hier wordt naast/bij het kentekenbewijs een soort APK papier gedaan.

Geplaatst: do aug 20, 2009 8:04 pm
door voodoo
rADt schreef:In 1 europa zou je een 1-duidig beleid verwachten.
Keep on dreaming...................

Geplaatst: do aug 20, 2009 8:11 pm
door nachtmerrie
voodoo schreef:
rADt schreef:In 1 europa zou je een 1-duidig beleid verwachten.
Keep on dreaming...................
Hoop doet leven. :roll: