Vrijdagochtend om ellef uur pas bij de motorzaak. Eerst ietsje uitslapen na nachtelijke online-spelsessie met broertjelief, toen kaarten bestellen via Ticketmaster, maar dat werkt niet via Firefox, alleen via Explorer.
Maar voordat je daar achter bent...
Dan demonteren: zijpanelen onder zadel, zadel, tank, luchtfilterkast (heel veel schroeven (± 26), dan cabrjes lospeuteren en ja hoor, die krengen zijn los.
Gas- en choke kabeltjes los en verder uit elkaar peuteren. Hele zwik in de ultrasoon, twee uur wachten.
Ondertussen gaan vissen, en met monteur Jan een gare Kawa Z1000 uit Edam opgehaald.
Vissen? Jazeker, vissen. Niet naar vis maar naar een schroevendraaier. Klant met K100 wilde olie van de versnellingsbak peilen.
In plaats van de stelsleutel van achterveer te gebruiken (daar staan zelfs peilstreepjes op) heeft-ie een gewone kleine schroeverdraaier gepakt en die vervolgens uit zijn vingers in de versnellingsbak laten vallen. Slim.
Vissen is niet mijn sterkste kant. Een andere klant die toevallig langs kwam is het wel gelukt. Scheelt monteur Jan een hele hoop stress want bij K100 moet alles achter het motorblok er af, te beginnen met de uitlaat, waarvan alle moeren vastgeroest zitten. In totaal iets van 8 uur werk à € 60,00 voor de eigenaar...
Enfin, carbjes uit de ultrasoon, afspoelen, droogmaken, in elkaar zetten, spruitstukrubbers met vaseline besmeuren, nieuwe o-ringen maken voor passen luchtfilter (plastic) en carbjes, carbjes monteren (wat lastig is omdat je er maar van één kant bij kan), synchroomcomputer aansluiten, benzine in voorraadtankje doen (uiteraard leeg), starten en afstellen. Dat was zo gebeurt.
Daarna filterkast enz. enz. enz. monteren en om 18.00 uur klaar.
Onderweg naar huis nog even aftanken, 276 km is 16 liter (1:17,25), dan moet dus zuiniger kunnen met 4 werkende cilinders. Maandag weer rijden.
En dan nog de voorvorkkeerringen...