Goos schreef: ↑ma mei 24, 2021 11:22 am
Hey hallo....
Het plan: Een aanhangertje voor achter m'n Intruder 1400.
De situatie: Bestaande motoraanhangers zijn duur en meestal veel te mooi. (= lelijk)
Tja, ik heb er diverse gebouwd dus heb wel enige ervaring, ik zal m'n opmerkingen bij je punten geven.
De hersenspinsels: Kleine (auto-)bagagewagen kopen en daar zelf een variant van maken die geschikt is voor achter de motor + zelf een trekhaakbeugel fabriceren.
Zelf denk ik in de richting van:
- Totale breedte maximaal 100 cm, maar liever zelfs 90 cm (= net zo breed als m'n motor zelf.)
- Lengte maximaal 2.5 meter vanaf achteras motor als ik me niet vergis.
100 en 250 zijn idd de wettelijke maxima (al geloof ik dat de maximale breedte inmiddels breder is, maar je wil 'm idd toch niet breder als je motor)
- Een torsieas (Is dat gemakkelijk te versmallen? Met bladvering komt alles zo hoog op z'n poten.)
Met een torsieas heb ik nog niet gewerkt, simpel omdat de donoren die ik goedkoop vond bladveren hadden. De bouwhoogte wordt dan idd hoger, maar ik vond dat geen probleem en ik heb iig nooit stabiliteitsproblemen gehad. Een torsieas is ook vrij gemakkelijk te versmallen, het rubberen torsiedeel van de as is slechts ca. 20cm lang. Bij het bouwen is het belangrijkste om de as vrijwel perfect 90 graden op de dissel te hebben, anders gaat de aanhanger zwalken, omdat ie steeds "bij wil sturen"
- Ongeremd (of toch wel geremd? Oplooprem die meeremt lijkt me handig, maar ik wil niet dat de aanhanger zich als een anker in het asfalt vastzet zodra ik wat afrem.)
Ik heb nog nooit met oplooprem gewerkt en gezien het veel lagere gewicht van een motoraanhanger tegenover een geremde auto-aanhanger denk ik ook niet dat het nodig is.
- Geschikt tot een toelaatbaar gewicht van 300 kg o.i.d.? (hoe zwaarder ... hoe stugger de vering neem ik aan?)
Ik weet niet of het wettelijk zo is, maar het is niet verstandig om het totaalgewicht van de aanhanger met lading (veel) meer dan de helft van het gewicht van de motor te hebben. Zo heb ik begrepen. De vering niet te zwaar uitkiezen, dan wordt het idd springerig, te zacht wordt het een dweil. Maar risico op dat laatste is niet zo groot, door het lage eigengewicht
- Grote wielen zien er tof uit en lijkt me minder 'springerig' dan kleien wieltjes, maar zitten daar nog nadelen aan behalve dat de as en dus de gehele aanhanger hoger wordt.
Ik heb met 8" wielen de beste ervaringen, mooie balans tussen niet te groot (ruimte) en niet te klein
- Vaste /niet draaibare dissel (zo schuin ging ik toch al niet door de bocht , vooral niet als er ook nog een aanhanger aan hangt.)
Op m'n laatste aanhanger na (en die van muis, want dat is een eenwieler) alleen maar gereden zonder draaibare dissel en nog nooit problemen ondervonden.
- Trekhaakbeugel wil ik gaan vastzetten aan de passagiersvoetsteunbesvestiging en het frame boven m'n achterspatbord. Haak het liefst zo laag mogelijk.
meest gebruikte bevestigingspunten zijn idd passagiersvoetsteunen en (in de buurt van) de bovenste bevestiging van de schokbrekers. Hou met de hooogte van je trekhaak wel rekening met bodemvrijheid, ook van de dissel ivm stoepranden en verkeersdrempels, 20cm onderkant trekhaak is wel het minimum
- Opbouw van hout/metaal/kunststof, bestaand of zelfgemaakt...ach, dat zien we tegen die tijd nog wel, eerst de techniek.
wat opbouw betreft, leef je uit en denk aan waterdichtheid, op snelheid en vlak achter je achterwiel wil water zich overal tussendoor persen
Alle advies is welkom!
Mogelijk bruikbare onderdelen ook!