Swamp
Moderators: Goos, Woody, Teevee
Als de motor niet loopt heb je gelijk.. De airflow is echter zo hoog dat ik me daar geen zorgen over maak (1100 L/min. bij 1000 rpm is niet onaardig als flow lijkt me.. )Dyrck schreef:Moet je het gas niet uit laten komen in de carbs i.p.v. in de luchtfilterkast?
H2 is zo licht, dat ontsnapt m.i. meteen door de bovenkast van de luchtfilterbox.
Misschien wel ff leuk om door te rekenen: stationair bij 1000 rpm dus ong 1000l/min. = 16,6 l/sec. en dat moet door 4x 36mm carburateurs (venturies) Dus ong. 4,2 l/sec. Oppervlakte van 1 venturi is 1018 mm2.
Dit komt dan ong. uit op een luchtsnelheid van 15 km/h door de carburateurs.
Nu wordt er o.h.a. gerekend met 100 km/h voor de optimale snelheid van het lucht door een carburateur. Dat is bij Swamp dan rond de 7000 rpm.. en laat daar nu toevallig het hoogste koppelpunt liggen... De menging van benzine/lucht is dan optimaal.
Kleinere carburateurs zouden bij een lager toerental het max. koppelpunt opleveren omdat dan die snelheid van 100 km/h eerder wordt gehaald. Opvoeren door grotere carburateurs er op te zetten wordt vaak 'beloond' met slecht stationair lopen van het blok omdat de menging van benzine en lucht dan gewoon niet goed is want de luchtsnelheid gaat dan omlaag!.
Injectieblokken hoeven hier geen rekening mee te houden want de electronica regelt dan vanalles en injectieblokken zuigen de benzine niet mee uit de sproeiers.
Een aantal andere variabelen zoals temp., vochtigheid en nog wat zaken laat ik maar ff voor wat het is..
Rijden is leuker
Dit komt dan ong. uit op een luchtsnelheid van 15 km/h door de carburateurs.
Nu wordt er o.h.a. gerekend met 100 km/h voor de optimale snelheid van het lucht door een carburateur. Dat is bij Swamp dan rond de 7000 rpm.. en laat daar nu toevallig het hoogste koppelpunt liggen... De menging van benzine/lucht is dan optimaal.
Kleinere carburateurs zouden bij een lager toerental het max. koppelpunt opleveren omdat dan die snelheid van 100 km/h eerder wordt gehaald. Opvoeren door grotere carburateurs er op te zetten wordt vaak 'beloond' met slecht stationair lopen van het blok omdat de menging van benzine en lucht dan gewoon niet goed is want de luchtsnelheid gaat dan omlaag!.
Injectieblokken hoeven hier geen rekening mee te houden want de electronica regelt dan vanalles en injectieblokken zuigen de benzine niet mee uit de sproeiers.
Een aantal andere variabelen zoals temp., vochtigheid en nog wat zaken laat ik maar ff voor wat het is..
Rijden is leuker
Laatst gewijzigd door JPi op za apr 19, 2008 2:51 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
neuh.. dat komt van het bier..Goos schreef:'k wordt er een beetje draaierig van Jpi.
Maar ik ben wel erg benieuwd naar de eindresultaten.
e.e.a. is nog niet áf. Moet nog een extra pompje op om e.e.a. beter te vermengen/bevochtigen net als rijden in mist. Dan rijden motoren vaak ook beter/lekkerder door het aangezogen vocht van de mist. De waterdamp zorgt dan voor een betere vulling én verbranding maar kan wel weer bevroren carb's opleveren. Kortom.. elk voordeel hep z'n nadeel
Heb ik wel eens aan zitten denken idd.. zo'n rootsblower maarruhh 2000 dollar (kaal) vinkwatveulveureenrat(-achtige) + blok is meer dan een ton en bijna 25 jaar oud...
Voorlopig testresultaat 1:17 op de snelweg (en wat binnendoor) over 200 km.. (90-140 kmh)
Nu dat pompje nog er op prutsen enzo.
Voorlopig testresultaat 1:17 op de snelweg (en wat binnendoor) over 200 km.. (90-140 kmh)
Nu dat pompje nog er op prutsen enzo.
Laatst gewijzigd door JPi op zo apr 20, 2008 7:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Veranderen van venturi en aanzuigkelken kan veel verschil uitmaken.Deden we altijd bij kevers in de autocross.Leverde altijd extra vermogen op maar je moest wel de sproeiersetting in de gaten houden als de temperatuur van de buitenlucht veranderde.Dit ivm pingelen ed.
Verder hadden we het mengsel zo arm als mogelijk was wat weer kon door de verhoogde aanzuigsnelheid = meer vulling.En we gebruikten vliegtuigbenzine met hoger octaangehalte ook weer ivm pingelen.
Gr Redman
Verder hadden we het mengsel zo arm als mogelijk was wat weer kon door de verhoogde aanzuigsnelheid = meer vulling.En we gebruikten vliegtuigbenzine met hoger octaangehalte ook weer ivm pingelen.
Gr Redman
Tsja, dat is mien ok wat.......
Heb zelf geen behoefte aan meer pk's.. Swamp heeft zat van alles maar ook een kauwgomballenframe, so.. Wil het verbruik naar beneden hebben met deze benzineprijzen. Daarnaast lekker klooien met allerlei mogelijkheden die voorhanden zijn. Ideaal zo'n experimenteerfiets Zeker als het allemaal nog werkt ook!Redpigeon schreef:kun je geen kleine blower monteren, heb je ook eerder (lees lagere toerental) je perfecte luchtsnelheid
- de vlieger
- Bezoek Rat
- Berichten: 1589
- Lid geworden op: za dec 23, 2006 7:13 pm
- Locatie: Tussen hemel en aarde..... (B)
- Contacteer:
- magna
- Rataplan Rat
- Berichten: 7196
- Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
- Locatie: land van maas en waal
- Contacteer:
+ dat trekken je originele drijfstangen niet meer en wat er al niet meer bij komt kijken aan andere zuigers e.d.JPi schreef:Heb ik wel eens aan zitten denken idd.. zo'n rootsblower maarruhh 2000 dollar (kaal) vinkwatveulveureenrat(-achtige) + blok is meer dan een ton en bijna 25 jaar oud...
Voorlopig testresultaat 1:17 op de snelweg (en wat binnendoor) over 200 km.. (90-140 kmh)
Nu dat pompje nog er op prutsen enzo.
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)