Actieve controle op stallingsadres

Nieuws, aankondigingen en andere berichten

Moderators: Goos, Woody, Teevee

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5078
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Actieve controle op stallingsadres

Bericht door Teevee » do okt 18, 2007 8:33 pm

Als je een motor schorst moet je het stallingsadres opgeven. Da's al jaren zo maar daar schijnt tegenwoordig daadwerkelijk iets mee gedaan te worden.

Bron: http://rd350.motormuizen.nl/phorum/read.php?15,116790
Graag aandacht voor het volgende en ter waarschuwing aan mijn mede motor hobbyisten.

Nu de winter weer voor de deur staat zijn er weer meerdere motorrijders die hun motor in de winter schorsen.

Dit kan behoorlijke nadelen hebben zoals mij is overkomen.

Aangezien ik meerdere motoren heb, oude maar ook recentere heb ik een aantal motoren geschorst omdat ik hier voor lange tijd niet mee rijd of omdat ik een aantal reserve , lees donor motoren heb waarvan ik het kenteken heb moeten schorsen.

Ook heb ik een aantal motoren ouder dan 25 jaar die ik niet heb geschorst omdat hiervoor geen houderschaps/wegenbelasting meer hoeft te betalen en ik dus alleen een verplichte WA verzekering kan afsluiten(o.a. bij classic verzekering van Maarsseveen)

De premie is gelijk of zelfs goedkoper dan schorsen en ik voorkom hiermee dat er weer euro`s verdwijnen in de bodemloze staatsput maar ook voorkom ik controle en kan ik de motoren vrij verplaatsen.

Het grote probleem met het schorsen van de andere recentere motoren die ik heb en die deels gedemonteerd zijn zit in het feit dat ik aan de belasting dienst moet opgeven waar deze motoren gestald staan en dat is dus niet altijd mijn woonadres omdat ik ook nog samen met mijn zoon een garage heb die enkele kilometers van mijn woonadres is gelegen.

Als ik dus wil sleutelen aan een motor die in deze garage staat moet ik deze ophalen waarbij vervoer dient te geschieden middels een busje of aanhangwagen omdat ik er niet mee kan/wil/mag rijden op de openbare weg. Nu heb ik plotseling een controle ambtenaar aan de deur gehad die mijn geschorste motoren kwam controleren. Hoewel ik dringend naar een afspraak moest stond deze ambtenaar erop dat ik mijn geschorste motoren aan hem liet zien. Omdat ik al nattigheid voelde, twee geschorste motoren stonden in mijn garage enkele kilometers hiervandaan heb ik de man mijn thuis gestalde motoren laten controleren en zijn we naar de garage gegaan om daar de andere twee te controleren. Gelukkig was het een sympathieke ambtenaar, ja ze bestaan en lijkt het erop dat ik er met een waarschuwing vanaf kom.

Ik had namelijk een door de belastingdienst toegestuurd wijziging/verhuis formulier op moeten sturen dat de twee geschorste motoren (tijdelijk in mijn vakantie) niet buiten op mijn huisadres stonden maar in onze gezamenlijke garage. Het feit dat deze garage geen adres heeft deed niet ter zake, bij het niet vinden van het adres zou hij zich bij mijn huisadres vervoegen en ik ben dan verplicht ?? om mee te gaan en de aanwezigheid van de motoren te laten controleren.

Hier hebben dus een groot aantal hobby sleutelaars een probleem.

Iedere verandering van stallingadres of het even ophalen uit de opgegeven stalling voor zelf reparatie/restauratie of voor het laten lassen en/of reparatie bij een dealer moet vooraf gemeld worden aan deze dienst en dan ook het ophalen en weer terug stallen op het oude adres moet worden gemeld. Vervoer zonder melding op b.v. een aanhangwagen waarbij het nummerbord zichtbaar op de betreffende motor is blijven zitten of vervoer naar een beurs kan bij een controle op de openbare weg of zelfs op een beurs terrein consequenties hebben wanneer dit niet is gemeld.

Ook het deelnemen met een geschorste motor aan b.v. een trackday op Assen of Zandvoort moet vooraf worden gemeld. Voor het vervoer naar een trackday in het buitenland gelden nog andere problemen. Twee weken geleden zou ik deelnemen aan een trackday op Cadwell Park in Engeland met een geschorste TZR 250 maar ik was inmiddels al gewaarschuwd dat ik met een geschorste motor problemen kon krijgen bij terugkomst indien ik door de douane gecontroleerd zou worden(ik moet namelijk mijn kenteken papieren meenemen om de eigendom van betreffende motor aan te kunnen tonen!) en heb dus een Cup TZR 125 zonder kenteken maar wel met eigendomsbewijs mee genomen.

Al met al baal ik verschrikkelijk van deze overheidscontrole waanzin. Natuurlijk mag je je niet onverzekerd op de openbare weg bevinden maar deze stallingscontrole slaat nergens op. Na de geluidsproblemen op diverse circuits en de graai cultuur van spee (nee, geen hoofdletter) is het inmiddels kwart OVER twaalf geworden
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

2strokerob
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3363
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
Locatie: Schiedam

Bericht door 2strokerob » vr okt 19, 2007 7:13 am

Zo gaan ze dan toch eindelijk controleren? Zal dan maar eens de brieven invullen en opsturen. Wat mij wel opvalt is dat ze alleen die brieven sturen op een kenteken die niet belastingvrij is. Heb diverse kentekens geschorst en ze kunnen op een belastingvrij kenteken dus geen heffing geven...mzzzls,Rob.
Fuel is what I burn!

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5200
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » vr okt 19, 2007 12:35 pm

Nog nooit van gehoord, heb in maart drie motorkentekens opgeschort en geen enkele vraag over waar die dingen staan.
Het enige wat ik zeker weet is dat voertuigen met opgeschorte kentekens niet op de openbare weg mogen staan.
De enige reden die ik kan bedenken is dat het voorkomt dat pensionado's hun auto's meenemen naar bv Spanje, bij terugkomst per vliegtuig hier het kenteken opschorten en vervolgens bij een Spaanse verzekeringsmij een nieuwe verzekering afsluiten.
Op die manier ontlopen ze de motorrijtuigenbelasting, APK en invoeren in Spanje (ja ook daar hebben ze motorrijtuigen belasting (paar tientjes per jaar) en APK (alleen bij Staatskeuringsstation).
Maar ja, dat geldt uiteraard niet voor 25 jaar oude motorfietsen, dus waarom die ambtenaar nou zonodig gaat nakijken waar zo'n ding staat...zeker ééntje die een 'raamfunctie' heeft gekregen en een bijna vergeten regeltje heeft gevonden....
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

2strokerob
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3363
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
Locatie: Schiedam

Bericht door 2strokerob » vr okt 19, 2007 3:26 pm

Opschorten of schorsen? Bij schorsing krijg je een formulier toegestuurd waarbij je moet invullen waar het voertuig staat. Gebeurd alleen niet bij voertuigen van 25 jaar of ouder. Bij het begin van schorsen een aantal jaren geleden kreeg ik ze gelijk al.Alleen nog nooit iemand langsgezien...
Mzzzzls,Rob.
Fuel is what I burn!

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5627
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » vr okt 19, 2007 3:35 pm

Keb ze ook altijd gewoon moeten invullen.. so.. nix nieuws toch? Wel lullig voor de geschetste situaties in die voorbeeldbrief.. Ach.. weer wat ambtenaren aan het werk voor veel (van ons) geld.. :x

Plaats reactie