Nieuwe motorregels in Belgie in de maak.
Moderators: Goos, Woody, Teevee
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 3060
- Lid geworden op: zo dec 24, 2006 5:03 pm
- Locatie: 100% ZLD
- Contacteer:
Nieuwe motorregels in Belgie in de maak.
Volgende maand stelt Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe een nieuwe versie van de wegcode voor die op 1 januari 2011 van kracht moet worden. De huidige verkeerscode bestaat sinds 1 december 1975 en werd liefst zestig keer gewijzigd. In afwachting van die compleet nieuwe wegcode voert Schouppe op korte termijn nog een aantal aanpassingen aan het huidige verkeersreglement door. Een concrete datum is er nog niet, maar de meeste aanpassingen worden tegen de zomer van kracht. Opmerkelijk is dat de meeste aanpassingen aan de wegcode betrekking hebben op motorrijders. Hieronder een overzicht van die aanpassingen.
QUADS: Een aantal steden en gemeenten hebben quads verboden op basis van een gemeentelijk reglement inzake overlast. De wettelijkheid van deze oplossing wordt evenwel betwist. De steden en gemeenten zijn vragende partij voor een duidelijke verbodsbepaling. Er wordt een nieuw verbodbord C6 voor quads ingevoerd. Een quad wordt gedefinieerd als “een motorvoertuig met vier wielen, geconstrueerd voor ongebaand terrein, met een open carrosserie, een stuur als op een motorfiets en een zadel”.
FILEFILTEREN: het zogenaamde “filteren”, het rijden van motorfietsers tussen de voertuigen in de files, is een gekend fenomeen dat echter niet in de wegcode werd geregeld. Om meer rechtszekerheid te bekomen, wordt het rijden tussen de files toegelaten met een maximale snelheid van 50 km per uur en met een maximaal snelheidsverschil van 20 km per uur met de voertuigen die worden voorbijgereden. Op autosnelwegen en autowegen dient dit te gebeuren tussen de twee meest links gelegen rijstroken.
BESCHERMENDE KLEDIJ: motorrijders en hun passagiers moeten verplicht beschermende kledij dragen. Onder beschermende kledij wordt verstaan: lange mouwen, lange broek, handschoenen en schoeisel dat de enkels beschermt. Passagiers van bromfietsen en motorfietsen moeten hun voeten op de voetsteunen hebben, en mogen dus geen amazone-zit aannemen.
PARKEREN: Er wordt ook een dubbelzinnigheid weggenomen betreffende het parkeren van motorfietsen buiten de rijbaan: motorfietsen mogen niet langer op het trottoir parkeren. Motorfietsen met zijspanwagen mogen voortaan een aanhangwagen trekken.
KINDEREN OP DE MOTOR: het vervoer van kinderen onder de 3 jaar op bromfietsen en motorfietsen wordt verboden. Tussen 3 en 8 jaar mogen zij in een kinderbeveiligingssysteem worden vervoerd op bromfietsen en motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3. Pas vanaf 8 jaar mogen kinderen op de motorfietsen met een cilinderinhoud van meer dan 125 cm3 worden vervoerd.
MP3 OP SNELWEG: driewielers met motor met een ledige massa van minder dan 400 kg worden ook op autosnelwegen en autowegen toegelaten.
HELMPLICHT POSTBODE: op verzoek van De Post en om evidente veiligheidsredenen wordt de vrijstelling afgeschaft voor de draagplicht van de valhelm voor de beambten van De Post bij de postbedeling per bromfiets.
QUADS: Een aantal steden en gemeenten hebben quads verboden op basis van een gemeentelijk reglement inzake overlast. De wettelijkheid van deze oplossing wordt evenwel betwist. De steden en gemeenten zijn vragende partij voor een duidelijke verbodsbepaling. Er wordt een nieuw verbodbord C6 voor quads ingevoerd. Een quad wordt gedefinieerd als “een motorvoertuig met vier wielen, geconstrueerd voor ongebaand terrein, met een open carrosserie, een stuur als op een motorfiets en een zadel”.
FILEFILTEREN: het zogenaamde “filteren”, het rijden van motorfietsers tussen de voertuigen in de files, is een gekend fenomeen dat echter niet in de wegcode werd geregeld. Om meer rechtszekerheid te bekomen, wordt het rijden tussen de files toegelaten met een maximale snelheid van 50 km per uur en met een maximaal snelheidsverschil van 20 km per uur met de voertuigen die worden voorbijgereden. Op autosnelwegen en autowegen dient dit te gebeuren tussen de twee meest links gelegen rijstroken.
BESCHERMENDE KLEDIJ: motorrijders en hun passagiers moeten verplicht beschermende kledij dragen. Onder beschermende kledij wordt verstaan: lange mouwen, lange broek, handschoenen en schoeisel dat de enkels beschermt. Passagiers van bromfietsen en motorfietsen moeten hun voeten op de voetsteunen hebben, en mogen dus geen amazone-zit aannemen.
PARKEREN: Er wordt ook een dubbelzinnigheid weggenomen betreffende het parkeren van motorfietsen buiten de rijbaan: motorfietsen mogen niet langer op het trottoir parkeren. Motorfietsen met zijspanwagen mogen voortaan een aanhangwagen trekken.
KINDEREN OP DE MOTOR: het vervoer van kinderen onder de 3 jaar op bromfietsen en motorfietsen wordt verboden. Tussen 3 en 8 jaar mogen zij in een kinderbeveiligingssysteem worden vervoerd op bromfietsen en motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3. Pas vanaf 8 jaar mogen kinderen op de motorfietsen met een cilinderinhoud van meer dan 125 cm3 worden vervoerd.
MP3 OP SNELWEG: driewielers met motor met een ledige massa van minder dan 400 kg worden ook op autosnelwegen en autowegen toegelaten.
HELMPLICHT POSTBODE: op verzoek van De Post en om evidente veiligheidsredenen wordt de vrijstelling afgeschaft voor de draagplicht van de valhelm voor de beambten van De Post bij de postbedeling per bromfiets.
Radt, Ratter, Ratst.
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 1110
- Lid geworden op: zo jun 15, 2008 12:51 pm
- Locatie: Belguim Oost-Vlaanderen
- Contacteer:
O binnen kort kan ik dan meer bagage meenemen.
Weet alleen niet of ik dan nog echt vooruit kom.
Zal ook nog een keer bij de MAG moeten aanbellen ivm kinderen op de motor.
Pas vanaf 8 jaar???????????????? in een zijspan of achter op de trikke zijn die kleine prutsen makkelijk en veilig mee te nemen.
Weet alleen niet of ik dan nog echt vooruit kom.
Zal ook nog een keer bij de MAG moeten aanbellen ivm kinderen op de motor.
Pas vanaf 8 jaar???????????????? in een zijspan of achter op de trikke zijn die kleine prutsen makkelijk en veilig mee te nemen.
Think Pink
Al opgeruimdmagna schreef:Was 1 topic niet voldoende ????
Zal even lekker wezen. Mag ik nu met mijn dochter van 5 in de bak België niet meer in?angel schreef:O binnen kort kan ik dan meer bagage meenemen.
Weet alleen niet of ik dan nog echt vooruit kom.
Zal ook nog een keer bij de MAG moeten aanbellen ivm kinderen op de motor.
Pas vanaf 8 jaar???????????????? in een zijspan of achter op de trikke zijn die kleine prutsen makkelijk en veilig mee te nemen.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter
- de vlieger
- Bezoek Rat
- Berichten: 1589
- Lid geworden op: za dec 23, 2006 7:13 pm
- Locatie: Tussen hemel en aarde..... (B)
- Contacteer:
Re: Nieuwe motorregels in Belgie in de maak.
euh, mijn zijspan weegt belange geen 400 kilo en ik rij er mee over de autostrade... mag dat dan nie....???rADt schreef: MP3 OP SNELWEG: driewielers met motor met een ledige massa van minder dan 400 kg worden ook op autosnelwegen en autowegen toegelaten.
Een hoop Amigo's!!!
Re: Nieuwe motorregels in Belgie in de maak.
Ik weet niet hoe het in België zit maar in Nederland is een motor met zijspan geen driewieler maar een motor met een "accesoire". Een trike is weer wel een driewieler.de vlieger schreef:euh, mijn zijspan weegt belange geen 400 kilo en ik rij er mee over de autostrade... mag dat dan nie....???rADt schreef: MP3 OP SNELWEG: driewielers met motor met een ledige massa van minder dan 400 kg worden ook op autosnelwegen en autowegen toegelaten.
Mijn motor met zijspan weegt trouwens 510 kg rijklaar dus dat is toch geen probleem.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter
Re: Nieuwe motorregels in Belgie in de maak.
Dat hebben we in NL ook. Geen woord over de beschermsfactor. Alle kleding en schoeisle mag van katoen zijn, zonder Kevlar. En dat is geen beschermende kleding in mijn ogen.rADt schreef: BESCHERMENDE KLEDIJ: motorrijders en hun passagiers moeten verplicht beschermende kledij dragen. Onder beschermende kledij wordt verstaan: lange mouwen, lange broek, handschoenen en schoeisel dat de enkels beschermt. Passagiers van bromfietsen en motorfietsen moeten hun voeten op de voetsteunen hebben, en mogen dus geen amazone-zit aannemen.
Dan zijn er zeker en vast ook overal in Belgie aparte parkeervakken (met parkeermeters) voor motoren? Want om nou één motor op een heel autoparkeervak te zetten, daar worden sommige automobilisten niet blij van....rADt schreef: PARKEREN: Er wordt ook een dubbelzinnigheid weggenomen betreffende het parkeren van motorfietsen buiten de rijbaan: motorfietsen mogen niet langer op het trottoir parkeren. Motorfietsen met zijspanwagen mogen voortaan een aanhangwagen trekken.
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
- magna
- Rataplan Rat
- Berichten: 7192
- Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
- Locatie: land van maas en waal
- Contacteer:
Re: Nieuwe motorregels in Belgie in de maak.
Niet teveel verlangen hè, het blijven WEL BelgenWoody schreef:rADt schreef:Dan zijn er zeker en vast ook overal in Belgie aparte parkeervakken (met parkeermeters) voor motoren? Want om nou één motor op een heel autoparkeervak te zetten, daar worden sommige automobilisten niet blij van....rADt schreef: PARKEREN: Er wordt ook een dubbelzinnigheid weggenomen betreffende het parkeren van motorfietsen buiten de rijbaan: motorfietsen mogen niet langer op het trottoir parkeren. Motorfietsen met zijspanwagen mogen voortaan een aanhangwagen trekken.
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)
- de vlieger
- Bezoek Rat
- Berichten: 1589
- Lid geworden op: za dec 23, 2006 7:13 pm
- Locatie: Tussen hemel en aarde..... (B)
- Contacteer: