Wat is dat toch?

Op verzoek, aangezien de halve club zich op de zijspannen lijkt te hebben gestort.

Moderators: Goos, Woody, Teevee

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5078
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Wat is dat toch?

Bericht door Teevee » za jul 04, 2009 10:03 am

Wat is dat toch met die driewielers :?

Obergefreiter sloopt (keer op keer) zijn cardan,
Kaiman sloopt zijn cardan,
Ondergetekende vorig jaar óók,

En gisteren is de oogbout van de achterste schoorstang, bij het frame, afgebroken >:)
Da's heel eng rijden, als je motor ineens ten opzichte van de bak kan bewegen.

Dus gisteravond een route naar huis uitgestippeld met vrijwel alleen linkerbochten (moest maar 3 kilometer) en vandaag maar eens rondbellen voor een nieuwe oogbout.
Anders zal er volgende week een lasapparaat aan te pas moeten komen.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Gebruikersavatar
Captain Krimson
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 963
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:08 pm
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Captain Krimson » za jul 04, 2009 2:05 pm

tja, ik weet het niet, ik heb toch echt enkele weken probleemloos met genosse kurt rondgereden.... dus het zal aan jullie liggen :twisted:
[bluesbrother-mode] "are you a mechanic?" "no m'am, I'm a musician" [/bluesbrother-mode]

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5078
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » za jul 04, 2009 3:52 pm

Captain Krimson schreef:tja, ik weet het niet, ik heb toch echt enkele weken probleemloos met genosse kurt rondgereden.... dus het zal aan jullie liggen :twisted:
Het zal wel onze eigen lompigheid zijn ja. :roll:

Ik ben al lang blij dat hij gisteravond brak, drie km van huis en niet twee uur eerder toen ik nog in Helmond stond met het ding.

Anywayz, nieuwe bout besteld via Ad van Gils Motors in Breda, bij EML. Zal wel speciaal gemaakt moeten worden en kan wel twee weken gaan duren. Twee weken niet driewieleren dus :evil:
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

JPi
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 5627
Lid geworden op: di sep 19, 2006 9:30 am

Bericht door JPi » za jul 04, 2009 3:55 pm

nouja.. lijkt me eigenlijk wel duidelijk toch? Te hoge belasting (bak, aanhanger, veel massa her en der ;-) icm kilometrage--> overmatige slijtage dus.

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7192
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » za jul 04, 2009 4:13 pm

Teevee schreef:
Captain Krimson schreef:tja, ik weet het niet, ik heb toch echt enkele weken probleemloos met genosse kurt rondgereden.... dus het zal aan jullie liggen :twisted:
Het zal wel onze eigen lompigheid zijn ja. :roll:

Ik ben al lang blij dat hij gisteravond brak, drie km van huis en niet twee uur eerder toen ik nog in Helmond stond met het ding.

Anywayz, nieuwe bout besteld via Ad van Gils Motors in Breda, bij EML. Zal wel speciaal gemaakt moeten worden en kan wel twee weken gaan duren. Twee weken niet driewieleren dus :evil:
Ducktape en tie-raps :P :twisted: :twisted: :twisted:
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5200
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » za jul 04, 2009 11:14 pm

Het schijnt dat 'cardan' en 'zijspan' niet een echt ideale kombi zijn....
Bij de bouw van de meeste (=vrijwel alle) motoren is er geen rekening mee gehouden dat er zo'n 200 kilo extra meegezeuld wordt.
Gevolg: overbelasting van de cardan en daar gaat-ie stuk van.
Uitzondering is Dyrck z'n XS, maar da's een ouwe bak, toen werd alles nog gemaakt met een ruime belastingsmarge.
Het ding mocht niet stukgaan.
Later zijn er uit het oogpunt van grondstoffenbesparing lichtere onderdelen gebruikt.....
Het beste is een kettingfiets. En dan het kleinste primaire tandwiel erop en en het grootste secundaire. Op die manier wordt het blok ontzien en ook de ketting.
Je raakt wel je topsnelheid kwijt, lekker belangrijk.
Bovendien is een ketting makkelijker te vervangen dan een cardanas.
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5078
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » za jul 04, 2009 11:28 pm

Woody schreef:Uitzondering is Dyrck z'n XS, maar da's een ouwe bak, toen werd alles nog gemaakt met een ruime belastingsmarge.
Het ding mocht niet stukgaan.
Wat dat betreft had ik wel wat "ouderwetse degelijkheid" verwacht van mijn 30 jaar oude Goldwing :wink:

Maar kennelijk is alles niet zo ruim overbemeten als ik zelf gedaan zou hebben. oh well, vervangen maar weer en ééntje op voorraad leggen in de schuur (want iedereen weet dat die onderdelen die je hebt liggen, nooit meer stuk gaan :roll: )
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Redpigeon
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 2892
Lid geworden op: di sep 19, 2006 2:14 pm
Locatie: ergens langs de Rijn

Bericht door Redpigeon » za jul 04, 2009 11:34 pm

Woody schreef:Het schijnt dat 'cardan' en 'zijspan' niet een echt ideale kombi zijn....
Bij de bouw van de meeste (=vrijwel alle) motoren is er geen rekening mee gehouden dat er zo'n 200 kilo extra meegezeuld wordt.
Gevolg: overbelasting van de cardan en daar gaat-ie stuk van.
Uitzondering is Dyrck z'n XS, maar da's een ouwe bak, toen werd alles nog gemaakt met een ruime belastingsmarge.
Het ding mocht niet stukgaan.
Later zijn er uit het oogpunt van grondstoffenbesparing lichtere onderdelen gebruikt.....
Het beste is een kettingfiets. En dan het kleinste primaire tandwiel erop en en het grootste secundaire. Op die manier wordt het blok ontzien en ook de ketting.
Je raakt wel je topsnelheid kwijt, lekker belangrijk.
Bovendien is een ketting makkelijker te vervangen dan een cardanas.





eeeuuuhhh mijn BMW is van '66

en rijdt ook nog :wink:
gespannfahrer

Gebruikersavatar
Woody
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5200
Lid geworden op: di sep 19, 2006 10:12 pm
Locatie: Purremereutel

Bericht door Woody » za jul 04, 2009 11:36 pm

Nix 'ouderwetse degelijkheid', tis gewoon een ouwe bak. Je zou aan tweedehands cardan-onderdelen geen gebrek moeten hebben, toch?
Maar ook bij de nieuwe Goldwing met een bakkie eraan gaat de cardan stuk, maak je geen zorgen.
Kennissen van ons hebben een GL1800 met EML bak en al twee keer de cardan moeten vervangen. Dure hobby.... :evil:
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5078
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » za jul 04, 2009 11:45 pm

Aan onderdelen inderdaad geen gebrek. Je hebt op marktplaats in 10 minuten tijd een complete Goldwing bij elkaar gesprokkeld.

Dat zou voor Kaiman nog wel eens lastiger kunnen worden.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Gebruikersavatar
Dyrck
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 3946
Lid geworden op: di sep 19, 2006 3:33 pm
Locatie: Op de zeebodem

Bericht door Dyrck » zo jul 05, 2009 8:42 am

Woody schreef:Uitzondering is Dyrck z'n XS, maar da's een ouwe bak, toen werd alles nog gemaakt met een ruime belastingsmarge.
En gelukkig heb ik daarvan een complete cardan als reserve op de plank liggen.
Ik ben d'r wel voorzichtig mee, maar wat alle vorige eigenaren hebben uitgespookt weet je natuurlijk nooit.
Olive is the New Black

petaatbmw
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 412
Lid geworden op: wo feb 20, 2008 4:46 pm
Locatie: osschot België
Contacteer:

Bericht door petaatbmw » zo jul 05, 2009 9:28 am

ja hoe doen julie dat toch ik heb het nog niet voor gehat
en rij al jaaren met cardan :)
wa ni kapot is moette ni mauke

rADt
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 3060
Lid geworden op: zo dec 24, 2006 5:03 pm
Locatie: 100% ZLD
Contacteer:

Bericht door rADt » zo jul 05, 2009 2:32 pm

En Moto Guzzi's en BMW's zie je toch zat met zijspannen. Zijn beide cardanfietsen.
Radt, Ratter, Ratst.

der obergefreiter
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 2583
Lid geworden op: wo feb 14, 2007 3:43 pm

Bericht door der obergefreiter » zo jul 05, 2009 4:53 pm

slijtagefactor van ketting en tandwielen ligt normaliter stuk hoger dan bij cardan . ik hou het toch maar op aandrijfstangen :P
camperproleet

petaatbmw
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 412
Lid geworden op: wo feb 20, 2008 4:46 pm
Locatie: osschot België
Contacteer:

Bericht door petaatbmw » zo jul 05, 2009 5:09 pm

gelijk heb je :D
wa ni kapot is moette ni mauke

Plaats reactie