je mot toch wat...
Moderators: Goos, Woody, Teevee
Nu de verplichte winterstop voor de ratchop weer voorbij is, tijd om het ding weer eens te laten rijden.
Dus eerst de accu eruit voor aan de oplader... zie ik dat de zekeringenkast los bungelt... omhoog gehengeld en er zit een slijtplek op de grondplaat waar die tegen de achterband is aangekomen.
Deksel opgewrikt, zit-ie vol met opgedroogde bagger! Dat ik daarmee van Grubbenvorst nog thuis ben gekomen?
Gelukkig ben ik afgestudeerd tie-rap en ductape technicus, in dit geval dus een tie-rap om het ding enigszins op zijn plek te houden.
Morgen accu er weer terug in en rijden!
Oja, de Garmin vraag om een nieuwe kaart...doet-ie ieder jaar.
Dus eerst de accu eruit voor aan de oplader... zie ik dat de zekeringenkast los bungelt... omhoog gehengeld en er zit een slijtplek op de grondplaat waar die tegen de achterband is aangekomen.
Deksel opgewrikt, zit-ie vol met opgedroogde bagger! Dat ik daarmee van Grubbenvorst nog thuis ben gekomen?
Gelukkig ben ik afgestudeerd tie-rap en ductape technicus, in dit geval dus een tie-rap om het ding enigszins op zijn plek te houden.
Morgen accu er weer terug in en rijden!
Oja, de Garmin vraag om een nieuwe kaart...doet-ie ieder jaar.
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
Aan de slag om de lage laadstroom van de ratchop op te lossen. Slechts 12,8 volt, dat gaat niet geweldig met verlichting + Garmin.
Dus eerst meten. Één fase doet niets, de andere slechts 26 volt en één draad is heel warm aan het worden.
Dus de draadjes los, deksel blok linkerkant eraf, hoes waar in de draden lopen voorzichtig openknippen, goed draadje bekijken...gele draad is ergens klem komen te zitten (waarschijnlijk met laatste keer ketting vervangen) en wat koper te zien plus plat. Erg plat.
Woensdag verder, er licht al een gele draad klaar (altijd handig om wat oude draadbomen achter de hand te hebben), even wat krimpspul kopen, een nieuwe pakking bestellen, draadje eraan maken, monteren, meten, en dan zou het opgelost moeten zijn...
Oja, sinds de wegenwacht gaat de benzinekraan lekken als-ie op reserve staat...ook dat nog!
Dus eerst meten. Één fase doet niets, de andere slechts 26 volt en één draad is heel warm aan het worden.
Dus de draadjes los, deksel blok linkerkant eraf, hoes waar in de draden lopen voorzichtig openknippen, goed draadje bekijken...gele draad is ergens klem komen te zitten (waarschijnlijk met laatste keer ketting vervangen) en wat koper te zien plus plat. Erg plat.
Woensdag verder, er licht al een gele draad klaar (altijd handig om wat oude draadbomen achter de hand te hebben), even wat krimpspul kopen, een nieuwe pakking bestellen, draadje eraan maken, monteren, meten, en dan zou het opgelost moeten zijn...
Oja, sinds de wegenwacht gaat de benzinekraan lekken als-ie op reserve staat...ook dat nog!
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
Even aan de knutsel geweest; draadje dynamo vastgeknoopt en benzinekraan gedemonteerd. Bij de laatste zit een metalen ring en die heeft een slinger in plaats van plat rond te zijn. Woensdag op jacht naar een nieuwe ring + krimpspul voor de draden van de dynamo.
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
Benzine kraan weer gemonteerd, rubbertje eerst een dag of wat in de verse voorvorkolie laten weken (daar zitten weekmakers in om de voorvorkrubbers soepel te houden), nieuwe ringetjes erin voor afdichting tussen tank en kraan, deksel van de dynamo weer gemonteerd met nieuwe pakking.
Morgen verder knutselen! Oja, nog 5 werkdagen en dan vakantie!
Morgen verder knutselen! Oja, nog 5 werkdagen en dan vakantie!
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
Re: je mot toch wat...
Omdat ik wel eens luister naar 'She who must be obeyed' toch maar eens een 'normale' motor gekocht (=die het altijd doet zonder gedoe). Dus een Honda Pan-European. Ziet er zo uit:
Ondertussen dat ding voor het vastmaken van de Garmin erop gebout. Dan moet er nog wat prik bij dus een 12-volt contact ingebout:
Ondertussen dat ding voor het vastmaken van de Garmin erop gebout. Dan moet er nog wat prik bij dus een 12-volt contact ingebout:
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
-
- Rataplan Rat
- Berichten: 3365
- Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
- Locatie: Schiedam
Re: je mot toch wat...
Je kan er best leuke apparaten van maken...maar voor de langere en iets comfortabelere ritten is het tupperware wel lekker...
Maar de buitenkant gaat wel weer jouw ding worden
Misschien toch ook maar zoiets aanschaffen...want kreeg afgelopen weekend weer genoeg wind tegen me aan ..misschien wel bij DHR win ik iets leuks
Maar de buitenkant gaat wel weer jouw ding worden
Misschien toch ook maar zoiets aanschaffen...want kreeg afgelopen weekend weer genoeg wind tegen me aan ..misschien wel bij DHR win ik iets leuks
Fuel is what I burn!
Re: je mot toch wat...
In het kader van 'ken uw motor' vandaag de bierblikjes-test nogmaals uitgevoerd. De eerste keer was niet zo geslaagd...
Deze keer lukte het bijzonder aardig, (bijna) heel tray halve literblikken minus twee vanwege de afrondingen...
Dat je daar nou nooit eens iets over leest in al die testverslagen...altijd van geneuzel over vermogen, wegligging, bodemvrijheid, vermogensafgifte. Terwijl de vraag 'hoe veel bier kan ik meenemen?' HEEL BELANGRIJK is!
Toch?
Proost!
Deze keer lukte het bijzonder aardig, (bijna) heel tray halve literblikken minus twee vanwege de afrondingen...
Dat je daar nou nooit eens iets over leest in al die testverslagen...altijd van geneuzel over vermogen, wegligging, bodemvrijheid, vermogensafgifte. Terwijl de vraag 'hoe veel bier kan ik meenemen?' HEEL BELANGRIJK is!
Toch?
Proost!
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
Re: je mot toch wat...
Heb je al eens aan een aanhangert gedacht?Woody schreef:In het kader van 'ken uw motor' vandaag de bierblikjes-test nogmaals uitgevoerd.
Dat je daar nou nooit eens iets over leest in al die testverslagen...altijd van geneuzel over vermogen, wegligging, bodemvrijheid, vermogensafgifte. Terwijl de vraag 'hoe veel bier kan ik meenemen?' HEEL BELANGRIJK is!
Toch?
Proost!
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen.
Re: je mot toch wat...
Jazeker! Erger nog, die heb ik! Met trekhaak!Vleer schreef:Heb je al eens aan een aanhangert gedacht?
Maar ja, daar mag ik maar 90 km p/u mee rijden. Kan wel heel veel bier in. Maar daar gaat het niet om, het gaat om de standaard koffers! Hoe handig zijn die en hoeveel bier kan er in?
Dat is belangrijk, omdat er heel veel motorrijders geen aanhanger hebben of er mee willen rijden.
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
Re: je mot toch wat...
RIGHT
Re: je mot toch wat...
Aanhanger kopûh?
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
Re: je mot toch wat...
Kom wel even langs.
Re: je mot toch wat...
Zoek de verschillen!
- Bijlagen
-
- Tellerstand.JPG (34.55 KiB) 18275 keer bekeken
-
- DSCF5292~1.jpg (68.78 KiB) 18275 keer bekeken
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
Re: je mot toch wat...
Ze is weer in de straat op haar vertrouwde plek. De Pan is weer klaar voor straat.
Was even wat gedoe. Distributieriem vervangen ziet zo eenvoudig uit op de plaatjes van het werkplaatshandboek maar de realiteit is van heel andere orde.
Dat ziet er zo uit:
De riem zelf plaatsen en de spanner en de bovenste geleider monteren was het minst lastig. De radiateur inbouwen en de toevoerslang er weer op krijgen, dat kostte me zo maar een uur.
Eigenlijk twee uur want de eerste keer, toen ik net de riem eraf had gehaald, kwam ons lokaal fenomeen Lex binnen.
Lex heeft nog steeds dezelfde motor als toen hij ooit begon met motorrijden, een Honda CB 400N. Heeft nog nooit van z'n leven een klap betaald werk verricht.
En heeft een ontzettend lieve vrouw die kostwinner is. Maar Lex is ook een ontzettend irritante ouwehoer. Dus wat gebeurt er? Ja echt.
Ik monteer niet de nieuwe riem, maar de oude terug. Ben dus rustig bezig met monteren van alles, tot en met de radiateur, tot Jan, de hoofdmonteur, binnen komt. En vraagt om de oude riem.
Nou die ligt hier eeh eeh Godverdegodver NIET dus! Nieuwe riem nog in de verpakking!
Alles weer eraf. Motor weer op tijd zetten, riem eraf, nieuwe riem erop, deksels er op, nog 'even' de slaafdrukgroep van de koppeling er af halen, schoonmaken, nippel er uit stoken (want muurvast) en toen was het vijf uur vrijdagmiddag.
Zaterdag om twaalf uur weer verder aan het sleutelen. Na een uur geklooi want er zit een framebuis in de weg die kutradiateur weer aangesloten.
Daarna nog even verse DOT4 in de koppeling, ontluchten (gelukkig was de persluchtcompressor nu wel aangezet), plaatwerk monteren, twee liter vers koelwater erin gekieperd.
Even voor vier uur aftikken (€ 400,=) en op naar huis.
Starten = lopen en gaan.
En of het nodig was die nieuwe riem? Tja...
Was even wat gedoe. Distributieriem vervangen ziet zo eenvoudig uit op de plaatjes van het werkplaatshandboek maar de realiteit is van heel andere orde.
Dat ziet er zo uit:
De riem zelf plaatsen en de spanner en de bovenste geleider monteren was het minst lastig. De radiateur inbouwen en de toevoerslang er weer op krijgen, dat kostte me zo maar een uur.
Eigenlijk twee uur want de eerste keer, toen ik net de riem eraf had gehaald, kwam ons lokaal fenomeen Lex binnen.
Lex heeft nog steeds dezelfde motor als toen hij ooit begon met motorrijden, een Honda CB 400N. Heeft nog nooit van z'n leven een klap betaald werk verricht.
En heeft een ontzettend lieve vrouw die kostwinner is. Maar Lex is ook een ontzettend irritante ouwehoer. Dus wat gebeurt er? Ja echt.
Ik monteer niet de nieuwe riem, maar de oude terug. Ben dus rustig bezig met monteren van alles, tot en met de radiateur, tot Jan, de hoofdmonteur, binnen komt. En vraagt om de oude riem.
Nou die ligt hier eeh eeh Godverdegodver NIET dus! Nieuwe riem nog in de verpakking!
Alles weer eraf. Motor weer op tijd zetten, riem eraf, nieuwe riem erop, deksels er op, nog 'even' de slaafdrukgroep van de koppeling er af halen, schoonmaken, nippel er uit stoken (want muurvast) en toen was het vijf uur vrijdagmiddag.
Zaterdag om twaalf uur weer verder aan het sleutelen. Na een uur geklooi want er zit een framebuis in de weg die kutradiateur weer aangesloten.
Daarna nog even verse DOT4 in de koppeling, ontluchten (gelukkig was de persluchtcompressor nu wel aangezet), plaatwerk monteren, twee liter vers koelwater erin gekieperd.
Even voor vier uur aftikken (€ 400,=) en op naar huis.
Starten = lopen en gaan.
En of het nodig was die nieuwe riem? Tja...
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
Re: je mot toch wat...
Dus die Lex heeft je €100,- gekost. Fijn gesprek moet dat dan geweest zijn...
Olive is the New Black