Pagina 7 van 12

Geplaatst: za sep 05, 2009 6:42 pm
door Dyrck
Vandaag ben ik begonnen met het demonteren van De Tank.
30 jaar buiten staan heeft namelijk z'n tol geƫist en diverse bouten/ moeren/ assen, remklauwen/ enz. zitten allemaal muurvast gerot.
Verder hingen onder de kuip allemaal losse draden, die ook al geen vertrouwd beeld gaven. Daarnaast is de achterrem niet los te krijgen en zit de achteras vast in het wiel.
Kortom: Renovatie is dringend gewenst.
Nou was de aanschaf van De Tank een probbeersel om te kijken of het spanrijden wel iets voor me was en daarom had ik nog niet veel gedaan om de betrouwbaarheid van het geheel te verhogen.
Het rijden met een span is toch leuker dan verwacht, dus wil ik De Tank gaan opknappen.

Ik ben maar begonnen met het demonteren van de kuip.
Daarna heb ik de kuipsteunen, de ophanging van de radiator, de stuurdemper van het span + nog wat losse beugels heb ik ontroest, toen gezandstraald, in de zinkverf gezet en afgewerkt met matzwarte verf.

Het begin is er, wordt vervolgd....

Geplaatst: di sep 08, 2009 10:56 am
door de vlieger
veel sterkte/suc6 en verlies de moed niet.... :wink: wij volgen graag vanuit onze zetel de werkzaamheden.... :twisted:

Geplaatst: za okt 03, 2009 4:59 pm
door Dyrck
Zo, afgelopen week heb ik de pan van de zijs gescheiden.
Daarna de achterbrug er uit gehaald en vandaag een paar uur met zeer veel grof geweld eindelijk de achteras er uit gekregen.

Afbeelding


AfbeeldingAfbeelding

Geplaatst: za okt 03, 2009 5:01 pm
door JPi
Heftig :shock:

Geplaatst: za okt 03, 2009 5:24 pm
door Dyrck
Zo, afgelopen week heb ik de pan van de zijs gescheiden.

Afbeelding Afbeelding

Daarna de achterbrug er uit gehaald:
Afbeelding

En vandaag met een paar man een paar uur bezig geweest met zeer veel grof geweld, heet stoken, veel WD40, een buitenformaat poelitrekker en een moordenaar met steigerpijp eindelijk de achteras er uit gekregen.
Afbeelding

En wat blijkt na demontage van het wiel:
De achteras zat niet alleen roodverroest vast op alle bussen en ringen in het achterwiel.
Een vorige eigenaar heeft i.p.v. stalen pennen, 6 gewone bouten van de bouwmarkt gebruikt voor de overbrenging tussen de cardan en het wiel.
Er waren al 3 bouten afgebroken en verschoven, de 3 overgebleven bouten waren ook gebroken, maar zaten nog net op hun plek. :shock: :?
De aluminium bussen met daarin stalen bussen, in rubber gevat, die als demper moeten fungeren zijn alle 6 helemaal verkloot en moeten vervangen worden, evenals de 6 stalen pennen die aan de cardankrans bevestigd zijn.
Op onderstaande foto zijn de 3 afgebroken draadeinden van de bouten nog te zien in de gaten van het wiel. De 3 bouten die op de krans zitten zijn dus ook gebroken, maar zaten nog net op hun plek ('k kon de draadeinden met de hand er uit draaien).
De beschadiging van de aluminiumbussen is ook duidlijk te zien.


Afbeelding Afbeelding

Dat wordt dus van de week bellen met EML, of ze misschien ook 6 losse bussen en pennen hebben.....

Eigenlijk ben ik nu wel blij, dat ik de hele revisie nu uitvoer en niet eerst met het span naar Limburg ben gegaan. Die 3 overgebleven bouten hadden dat nooit gered.

Geplaatst: za okt 03, 2009 6:42 pm
door JPi
Vakwerk dus weer en idd maar goed dat je e.e.a. nu constateert....

Geplaatst: za okt 03, 2009 9:11 pm
door redman
Da's idd mazzel dat je niet met eea naar Limburg bent gegaan.
Succes met de verdere restauratie.
Gr Redman

Geplaatst: za okt 03, 2009 10:32 pm
door der obergefreiter
kannonuh joh . scheelt weer een ritje met de afsleepdienst . succes en sterkte met de reanimatie . en ga je nu ook iets aan vlucht en toespoor doen, of was je dat door alle misere vergeten?

Geplaatst: zo okt 04, 2009 10:10 am
door Dyrck
Tuurlijk !
De schoorstang an de voorkant heb ik al een cm. ingedraaid, voordat ie gemonteerd gaat worden.
Voordat de kuip er weer opgaat, wil ik eerst een aantal proefritten maken om e.e.a goed af te stellen

Vooralsnog is mijn eerste zorg het verkrijgen van nieuwe bussen voor het achterwiel.
Morgen Wout Broer in Hengelo (EML-dealer) maar eens bellen.....

Geplaatst: zo okt 04, 2009 10:23 am
door JPi
anders evt naar een draaier om ze te laten maken..

Geplaatst: za okt 10, 2009 7:09 pm
door Dyrck
De transmissiedempers zijn gelukkig na 30 jaar nog steeds verkrijgbaar. :D
Hopelijk komen ze komende week binnen en kan ik pennen laten draaien, voor de cardankrans.

Geplaatst: za okt 10, 2009 7:53 pm
door der obergefreiter
mazzel man

Geplaatst: za okt 10, 2009 8:01 pm
door Teevee
der obergefreiter schreef:mazzel man
Zeker weten. Bij de Sidewing betekent dit gewoon een complete nieuwe naaf en een nieuwe meenemer. Spul is niet reviseerbaar.

Geplaatst: wo okt 21, 2009 8:17 pm
door Dyrck
Het verrotte subframe is vervangen door een paar stukken subframe van de donorXS.
Afbeelding

Tevens heb ik uit de kist met onderdelen van de donorXS een cardankrans met 6 orginele meenemers gevist.
Nu alleen nog wachten tot EML een setje transmissiedempers opstuurt (naar verwachting volgende week) en dan kan het achterwiel weer in elkaar gezet worden.

Geplaatst: vr okt 30, 2009 8:00 am
door Dyrck
Ik kreeg gisteren te horen dat het misschien nog wel 2 weken duurt voordat de transmissiedempers geleverd kunnen worden :cry:
Dat wordt dus geen RBR voor DeTank.
Nou ja, volgende deadline is pas in februari, dus gaan we gestaag door met knutselen.