je mot toch wat...
Moderators: Goos, Woody, Teevee
Jeetje, eerste ritje sinds 26 november....bijna 3 maanden niet....koppeling grijpt erg vroeg aan. Dus aandachtspuntje as weekeinde. De uitlaat maakt een 'gezond' geluid, dus even niets meer aan doen. Wel lichte olielekkage (carter is verticaal gescheiden (hebben ze nou helemaal niets geleerd van die ouwe Triumphs?) maar goed, daar kan ik wel een koekblik of zo onder hangen om wat op te vangen. Het eerste plastic is al afgebroken en 'hersteld' met podiumtape van de Gamma. En passant ook de aansluiting voor de verwarmde handschoenen op de accu geschroefd. Voor het geval dat...
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
En dan sta je zomaar te bellen met je vrienden van de Wegenwacht...
Gistermiddag wil ik wegrijden, trek de koppeling maar die doet het niet! Fijn dat hydraulische gedoe. Blijkt dat er vloeistof is weggelekt.
WW'er vult reservoir bij en hup, kan weer schakelen. Op naar huis. 's Middags even naar de motorzaak voor advies e.d.
Eerst wordt de motor bekritiseerd (zowel de positieve als de negatieve punten) en dan de oplossing aangeboden: zeer waarschijnlijk, heel grote kans, is de keerring van de slaaf-koppelingdrukcilinder stuk.
De meester-koppelingdrukcilinder zit aan het stuur, met die hendel er aan.
Dus even opzoeken in de computer, nummer gevonden, zoeken in de laatjes met kleine Honda-onderdelen en voilá; een originele Honda-keerring.
Daar staat nu mijn naam op, a.s. vrijdagochtend de motor naar binnen rijden en aan de knutsel!
Gistermiddag wil ik wegrijden, trek de koppeling maar die doet het niet! Fijn dat hydraulische gedoe. Blijkt dat er vloeistof is weggelekt.
WW'er vult reservoir bij en hup, kan weer schakelen. Op naar huis. 's Middags even naar de motorzaak voor advies e.d.
Eerst wordt de motor bekritiseerd (zowel de positieve als de negatieve punten) en dan de oplossing aangeboden: zeer waarschijnlijk, heel grote kans, is de keerring van de slaaf-koppelingdrukcilinder stuk.
De meester-koppelingdrukcilinder zit aan het stuur, met die hendel er aan.
Dus even opzoeken in de computer, nummer gevonden, zoeken in de laatjes met kleine Honda-onderdelen en voilá; een originele Honda-keerring.
Daar staat nu mijn naam op, a.s. vrijdagochtend de motor naar binnen rijden en aan de knutsel!
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
- magna
- Rataplan Rat
- Berichten: 7196
- Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
- Locatie: land van maas en waal
- Contacteer:
Komt vaker voor en is een vrij eenvoudige klus. Vaak is echter de keerringen niet eens lek, maar zijn de cilinder en zuiger zwaar vervuild door oude remvloeistof. Als deze er maar lang genoeg in zit laat deze een harde aanslag achter. ff een keer goed schoonmaken en de cilinder en zuigerwandvoppoetsen is vaak voldoende.Was ook een kwaaltje bij magna's als ze erg lang stil hadden gestaan.
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)
Even naar de werkplaats met de motor. Want er lekt wat. Dan moet er wat plaatwerk losgepeuterd worden...(grr grrr grr ).
Blijkt dat de hydraulische vloeistof heel lang geleden eens is ververst. Er zat bruine smurrie achter het cuppie in dit ding:
Gezien de smurrie op het motorblok is er wel regelmatig bijgevuld. Enfin, nieuwe ring er in van een tientje en weer monteren en ontluchten.
Dan de remmerij. Ik vond 'm al niet zo bijster goed remmen en na demontage (grrr grrr grrr ) van de beschermkappen bleek dat rechts één blokje zo goed als weggesleten was. Dus demonteren en werking van de remklauw controleren. Tja...de remklauw volledig gedemonteerd, cuppies er uit geblazen met perslucht, alles schoongemaakt, in elkaar zetten, nieuwe remblokken en weer monteren.
Ook hier was de hydraulische vloeistof aardig in de richting van koffie aan het gaan.
Toen nog even naar de uitlaat gekeken, motor gestart en voelen waar er extra gaten zitten. Behalve een lek in de pijp van de achterste cilinder zit er ook een scheur in de demper.
Aangezien Honda zelf dit ding liever helemaal nooit in productie had genomen (giga-flop in de USA) zijn onderdelen schaars....dat wordt zelf prutsen of het forum van de PC-club (jawel, er zijn 'liefhebbers' met een 'fansite', ik verzin dit niet) doorpluizen wat er nog wel te krijgen is.
De benzinetank een inhoud van....19 liter maar helaas gaat de benzinemeter al na amper 10 liter op 'leeg'. Dat gaat nog spannend worden...
Blijkt dat de hydraulische vloeistof heel lang geleden eens is ververst. Er zat bruine smurrie achter het cuppie in dit ding:
Gezien de smurrie op het motorblok is er wel regelmatig bijgevuld. Enfin, nieuwe ring er in van een tientje en weer monteren en ontluchten.
Dan de remmerij. Ik vond 'm al niet zo bijster goed remmen en na demontage (grrr grrr grrr ) van de beschermkappen bleek dat rechts één blokje zo goed als weggesleten was. Dus demonteren en werking van de remklauw controleren. Tja...de remklauw volledig gedemonteerd, cuppies er uit geblazen met perslucht, alles schoongemaakt, in elkaar zetten, nieuwe remblokken en weer monteren.
Ook hier was de hydraulische vloeistof aardig in de richting van koffie aan het gaan.
Toen nog even naar de uitlaat gekeken, motor gestart en voelen waar er extra gaten zitten. Behalve een lek in de pijp van de achterste cilinder zit er ook een scheur in de demper.
Aangezien Honda zelf dit ding liever helemaal nooit in productie had genomen (giga-flop in de USA) zijn onderdelen schaars....dat wordt zelf prutsen of het forum van de PC-club (jawel, er zijn 'liefhebbers' met een 'fansite', ik verzin dit niet) doorpluizen wat er nog wel te krijgen is.
De benzinetank een inhoud van....19 liter maar helaas gaat de benzinemeter al na amper 10 liter op 'leeg'. Dat gaat nog spannend worden...
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
Even op onderzoek uit geweest...er is dus geen, ik herhaal GEEN lampje wat aangeeft dat de benzine bijna op is... de inhoud van de benzinetank is volgens de 'owners manual' (gelukkig is dat online te vinden) 16 liter.
Als de benzine meter in het rode gedeelte komt zou er nog iets van 3 liter in moeten zitten...vandaar die kofferbak, dan kan je tenminste een redelijke reserve meenemen! Morgen even een 5-litertankje afvullen!
Ik heb via motorpartsonline twee uitlaatbochten gevonden in redelijke staat, en een demper. De verzamelpot is nog wel goed, hoewel de ophangbeugel is losgeroest...kortom, rijden en knutselen...
Als de benzine meter in het rode gedeelte komt zou er nog iets van 3 liter in moeten zitten...vandaar die kofferbak, dan kan je tenminste een redelijke reserve meenemen! Morgen even een 5-litertankje afvullen!
Ik heb via motorpartsonline twee uitlaatbochten gevonden in redelijke staat, en een demper. De verzamelpot is nog wel goed, hoewel de ophangbeugel is losgeroest...kortom, rijden en knutselen...
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
-
- Rataplan Rat
- Berichten: 3365
- Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
- Locatie: Schiedam