Bericht
door Woody » di okt 04, 2016 9:36 am
Dag 11 woensdag 21 september; Millau – we zien wel. Nu het zo zorgvuldig gemaakte reisschema door de langere rit van gisteren is veranderd, en omdat Henk zijn rechterschouder wil ontzien, passen we één en ander aan. We hebben nog zo een 1.500 km te gaan, dan zou in drie dagen kunnen. Eerst terug naar de snelweg richting Clermont-Ferrand en dan binnendoor, zo ver mogelijk naar het noorden. We stranden uiteindelijk in Nevers op de stadscamping.
Dag 12 donderdag 22 september; Nevers – Sedan. Met nog 800 km te gaan lijkt het goed plan om vandaag naar onze eerste overnachtingsplek te reizen. De bedoeling was om een stuk tolweg te pakken maar helaas is de toe-rit afgesloten wegens wegwerkzaamheden. Dan maar binnendoor. Het laatste stuk is dezelfde route die we hebben gehad als op de heenreis. Handig dat je weet waar de benzinepomp is in een dorpje. Op de camping een Oh ja-tje: geen wc-papier op het toilet. En het onze is op. ’s Avonds op zoek naar een restaurantje en een druk bezochte afhaal- en bezorg pizzeria leek ons wel wat. Henk ‘leent’ een rol uit hun toilet. Goedkoop bier en goede pizza’s! 25 Euro later gaan we op zoek naar een kroegje en belanden in een soort van Schotse pub zonder de bijbehorende muziek maar wel lekker bier.
Dag 13 vrijdag 23 september; Sedan – Thuis. De laatste loodjes… precies ja.
Nog 397 km te gaan. Zou kunnen inhouden dat we redelijk vroeg in Purmerend kunnen aankomen. Henk vindt dat zijn tent droog ingepakt moet worden, dus dat wordt wat later vertrekken. We vertrekken uiteindelijk om half twaalf. Op een tweebaansweg richting Brussel rijdt ik over een flinke puist in de weg (en daar durven zo tol voor te vragen ook van vrachtwagens). Even later doet de Garmin raar: scherm is minder fel. Even kijken naar de multimeter: laadstroom/accuspanning is maar 11 volt in plaats van 13,nogwat.
Na een lunchstop voor Brussel moet de Ratchop opnieuw aangeduwd worden, gelukkig zijn een paar Belgen behulpzaam. Brussel voorbij, Antwerpen voorbij, het bord ‘Nederland’ voorbij, meteen duiken we het Nederlandse fileleed in en de Ratchop houdt ermee op. Geluk bij ongeluk: we staan naast het Shell-station Hazeldonk-Oost, ik kan de Wegenwacht bellen. Henk gooit het probleem in de Rataplan groeps-app en Tom komt met een oplossing: in Breda zit een Motoport, die zouden de accu moeten kunnen leveren. Henk besteld de accu en rijdt naar Motoport, ik wacht op de Wegenwacht.
De wegenwacht heeft een oplossing: zijn starthulp-accu op de motor vastbinden, bagage bij hem in de bus, kan ik alvast door de file (kop-staart botsing van twee vrachtauto’s) en hij volgt later. Om kwart voor zes ben ik bij Motoport, betaal de nieuwe accu en ga weer sleutelen. Ondertussen arriveert de Wegenwacht. Heb nog wel even starthulp nodig om te starten, maar de accu laadt bij. Op naar huis! Nog een tankstop langs de A27. Laadstroom/accuspanning komt niet boven de 12,2 volt uit en daalt langzaam. Motor start gelukkig wel. Geen gezamenlijke McDrek als afsluiting van de reis, ik ben moe, de teruglopende accuspanning voelt niet goed, remlicht doet het niet…ik wil gewoon naar huis.
Om 8 uur sta ik voor de garage, bindt de plunjebaal achterop de Honda PC, prop de tanktas in de kofferbak, parkeer de Ratchop in de garage, leg er een paar kranten onder om de olie op te vangen, naar huis! Handen wassen met garagezeep, bij Chinees om de hoek een loempia met sate, koud biertje…helemaal happy.
4.800 km
Verbruik ± 1: 17
2 liter olie
Stapel bonnetjes van benzine, campings en restaurants
Nog te doen: accuspanning/laadstroom probleempje, kentekenplaat recht zetten, remlicht, olielekkage, smeersysteem ketting (ketting zit nu onder de olie van de lekkende pakking).
Na 750 km, minder stuk: lekke pakking dynamodeksel + uitlaat los.
Bij 2.000 km stuk: opnemer snelheidsmeter
Bij 2.100 km leeg: voorraad ketting smeersysteem
Bij 3.000 km stuk: remlicht
Bij 4.675 km echt stuk: accu
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!