Nieuwe wegcode in België per 1 september

Nieuws, aankondigingen en andere berichten

Moderators: Goos, Woody, Teevee

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5078
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Nieuwe wegcode in België per 1 september

Bericht door Teevee » wo aug 31, 2011 10:04 pm

Op 1 september 2011 treedt in België de nieuwe Wegcode in werking.

In deze wet staat vanaf dan dat motorrijders kleding moeten dragen die armen en benen bedekt, evenals een verplichting tot het dragen van laarzen of ‘bottines’ (Vlaams voor hoge schoenen of halve laarsjes).

Er wordt dus niet gekeken of het echte (goedgekeurde) motorkleding is, als het de armen en benen maar bedekt. Daarnaast wordt de zogenaamde amazonezit (beide benen aan één kant van de motor) verboden. Ook mogen kinderen onder de drie jaar niet langer op een bromfiets of motor worden vervoerd. Tussen 3 en 8 jaar mogen zij in een kinderbeveiligingssysteem worden vervoerd op bromfietsen en motorfietsen niet zwaarder dan 125 cc. Pas vanaf 8 jaar mogen kinderen op bromfietsen en motoren met een cilinderinhoud van meer dan 125 cc worden vervoerd.

Daarentegen wordt het nu wel toegestaan om tussen files door te rijden en een motorfiets op het trottoir te parkeren. De wet biedt nu ook de mogelijkheid motoren, bromfietsen en fietsen toe te laten op busstroken, maar daarvoor moet wel een onderbord geplaatst worden waarin de betreffende categorie wordt genoemd.

Als laatste wordt er ook een verbodsbord voor quads geïntroduceerd en mag een motor een aanhangwagen gaan trekken. Deze gehele wetgeving geldt natuurlijk ook voor Nederlanders die in België motorrijden, vooral het rijden met ontblote onderarmen komt toch nog regelmatig voor maar is nu dus niet langer toegestaan.
Dit geldt ook voor kinderen onder de acht in zijspannen! Ik moet dus de komende anderhalf jaar uitkijken dat ik niet per ongeluk over de grens hobbel (is maar 10 km van hier) als ik Kyra bij me heb. :evil:
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

angel
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 12:51 pm
Locatie: Belguim Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door angel » do sep 01, 2011 7:38 am

Jep en wetend dat er zoveel motorrijders een span hebben aangkocht voor met de kids te kunnen blijven rijden.
Think Pink

Gebruikersavatar
Goos
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 4422
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 11:27 pm
Locatie: Ge kunt de groeten uit Brabant krijgen ...
Contacteer:

Bericht door Goos » do sep 01, 2011 7:49 am

Dus als ik m'n zoontje mee zou nemen op de motor:

En stel ik val, dan is het dus geen probleem dat hij half onder de motor wordt meegsleept ... hij zit natuurlijk stevig in zo'n kinderzitje(?) ... en het polyester trainingspak van z'n lijf wordt geschuurd/gebrand ... zo'n trainingspak heeft tenslotte lange mouwen en broekspijpen ... voor de veiligheid???

ALS er dan toch zo nodig regels voor gemaakt worden ... maak er dan echte regel van zou ik zeggen! Zonder gezond verstand is het volledig waardeloos!


PS
Al is het 35 graden dan draag ik naast een helm altijd een motorpak met laarzen en handschoenen. Kids gaan bij mij nooit achterop, puur om de reden dat ik geen geschikte motorkleding voor ze heb.
Druk, druk, druk, vroem vroem, druk, druk, druk, .....

angel
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo jun 15, 2008 12:51 pm
Locatie: Belguim Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Bericht door angel » vr sep 02, 2011 4:57 pm

De bestuurder en de passagier van motorvoertuigen die aan het verkeer deelnemen andere dan auto’s, moeten de veiligheidsgordel dragen op de plaatsen die ermee zijn uitgerust. De kinderen van minder dan 3 jaar moeten worden vervoerd in een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem. Kinderen van 3 jaar of meer en minder dan 8 jaar moeten worden vervoerd in een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem, of de veiligheidsgordel dragen.

Op een tweewielige bromfiets of een motorfiets met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3, moeten kinderen van drie jaar of meer en minder dan acht jaar worden vervoerd in een voor hen geschikt kinderbeveiligingssysteem.

In afwijking van het zesde lid, tweede en derde zin, mogen kinderen onder de drie jaar niet worden vervoerd op een tweewielige bromfiets of op een motorfiets;
kinderen van drie jaar of meer en minder dan acht jaar mogen niet worden vervoerd op een motorfiets met een cilinderinhoud van meer dan 125 cm3.

Deze tekst komt rechtstreeks uit het staatsblad.
Hier word enkel gesproken over tweewielig voertuig bromfiets en motorfiets.
Think Pink

Gebruikersavatar
Goos
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 4422
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 11:27 pm
Locatie: Ge kunt de groeten uit Brabant krijgen ...
Contacteer:

Bericht door Goos » vr sep 02, 2011 8:00 pm

Lijkt er inderdaad op dat dat niet geldt voor je span, Tom. :)
Druk, druk, druk, vroem vroem, druk, druk, druk, .....

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5078
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » vr sep 02, 2011 8:29 pm

kinderen van drie jaar of meer en minder dan acht jaar mogen niet worden vervoerd op een motorfiets met een cilinderinhoud van meer dan 125 cm3.
Dat klinkt nog steeds niet best.

Volgens de Nederlandse wet is een motor met zijspan een tweewielig motorvoertuig. Hoe stom het ook klinkt...
Geen idee hoe dat in België zit.
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Gebruikersavatar
de vlieger
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 1589
Lid geworden op: za dec 23, 2006 7:13 pm
Locatie: Tussen hemel en aarde..... (B)
Contacteer:

Bericht door de vlieger » vr sep 02, 2011 8:31 pm

Kinderen mogen wel degelijk vanaf 0 jaar met een zijspan mee rijden, zoals Kathleen al zei, van 0 tot 3 in een speciaal kinderstoel (maxi cosi of iets dergelijks) en vast met gordel!! tussen 3 en 8 is een gordel en kinderzitje voldoende. :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Een hoop Amigo's!!!

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5078
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » zo jul 08, 2012 7:38 pm

Opgepikt op het Belgische MAG forum:
door Voorzitter GWMCB » vrijdag 22 juni 2012, 23:35

Jazeker beste zijspanrijders... Vandaag in het staatsblad verschenen, en dus definitief in orde : kinderen jonger dan 8 jaar mogen in een zijspan vervoerd worden met een voor hen geschikt kinderbeveiligingssyteem. Dat is dus weer mooi geregeld!
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

Plaats reactie