XS1100: De Tank
Moderators: Goos, Woody, Teevee
Vandaag ben ik begonnen met het demonteren van De Tank.
30 jaar buiten staan heeft namelijk z'n tol geëist en diverse bouten/ moeren/ assen, remklauwen/ enz. zitten allemaal muurvast gerot.
Verder hingen onder de kuip allemaal losse draden, die ook al geen vertrouwd beeld gaven. Daarnaast is de achterrem niet los te krijgen en zit de achteras vast in het wiel.
Kortom: Renovatie is dringend gewenst.
Nou was de aanschaf van De Tank een probbeersel om te kijken of het spanrijden wel iets voor me was en daarom had ik nog niet veel gedaan om de betrouwbaarheid van het geheel te verhogen.
Het rijden met een span is toch leuker dan verwacht, dus wil ik De Tank gaan opknappen.
Ik ben maar begonnen met het demonteren van de kuip.
Daarna heb ik de kuipsteunen, de ophanging van de radiator, de stuurdemper van het span + nog wat losse beugels heb ik ontroest, toen gezandstraald, in de zinkverf gezet en afgewerkt met matzwarte verf.
Het begin is er, wordt vervolgd....
30 jaar buiten staan heeft namelijk z'n tol geëist en diverse bouten/ moeren/ assen, remklauwen/ enz. zitten allemaal muurvast gerot.
Verder hingen onder de kuip allemaal losse draden, die ook al geen vertrouwd beeld gaven. Daarnaast is de achterrem niet los te krijgen en zit de achteras vast in het wiel.
Kortom: Renovatie is dringend gewenst.
Nou was de aanschaf van De Tank een probbeersel om te kijken of het spanrijden wel iets voor me was en daarom had ik nog niet veel gedaan om de betrouwbaarheid van het geheel te verhogen.
Het rijden met een span is toch leuker dan verwacht, dus wil ik De Tank gaan opknappen.
Ik ben maar begonnen met het demonteren van de kuip.
Daarna heb ik de kuipsteunen, de ophanging van de radiator, de stuurdemper van het span + nog wat losse beugels heb ik ontroest, toen gezandstraald, in de zinkverf gezet en afgewerkt met matzwarte verf.
Het begin is er, wordt vervolgd....
Olive is the New Black
- de vlieger
- Bezoek Rat
- Berichten: 1589
- Lid geworden op: za dec 23, 2006 7:13 pm
- Locatie: Tussen hemel en aarde..... (B)
- Contacteer:
Zo, afgelopen week heb ik de pan van de zijs gescheiden.
Daarna de achterbrug er uit gehaald:
En vandaag met een paar man een paar uur bezig geweest met zeer veel grof geweld, heet stoken, veel WD40, een buitenformaat poelitrekker en een moordenaar met steigerpijp eindelijk de achteras er uit gekregen.
En wat blijkt na demontage van het wiel:
De achteras zat niet alleen roodverroest vast op alle bussen en ringen in het achterwiel.
Een vorige eigenaar heeft i.p.v. stalen pennen, 6 gewone bouten van de bouwmarkt gebruikt voor de overbrenging tussen de cardan en het wiel.
Er waren al 3 bouten afgebroken en verschoven, de 3 overgebleven bouten waren ook gebroken, maar zaten nog net op hun plek.
De aluminium bussen met daarin stalen bussen, in rubber gevat, die als demper moeten fungeren zijn alle 6 helemaal verkloot en moeten vervangen worden, evenals de 6 stalen pennen die aan de cardankrans bevestigd zijn.
Op onderstaande foto zijn de 3 afgebroken draadeinden van de bouten nog te zien in de gaten van het wiel. De 3 bouten die op de krans zitten zijn dus ook gebroken, maar zaten nog net op hun plek ('k kon de draadeinden met de hand er uit draaien).
De beschadiging van de aluminiumbussen is ook duidlijk te zien.
Dat wordt dus van de week bellen met EML, of ze misschien ook 6 losse bussen en pennen hebben.....
Eigenlijk ben ik nu wel blij, dat ik de hele revisie nu uitvoer en niet eerst met het span naar Limburg ben gegaan. Die 3 overgebleven bouten hadden dat nooit gered.
Daarna de achterbrug er uit gehaald:
En vandaag met een paar man een paar uur bezig geweest met zeer veel grof geweld, heet stoken, veel WD40, een buitenformaat poelitrekker en een moordenaar met steigerpijp eindelijk de achteras er uit gekregen.
En wat blijkt na demontage van het wiel:
De achteras zat niet alleen roodverroest vast op alle bussen en ringen in het achterwiel.
Een vorige eigenaar heeft i.p.v. stalen pennen, 6 gewone bouten van de bouwmarkt gebruikt voor de overbrenging tussen de cardan en het wiel.
Er waren al 3 bouten afgebroken en verschoven, de 3 overgebleven bouten waren ook gebroken, maar zaten nog net op hun plek.
De aluminium bussen met daarin stalen bussen, in rubber gevat, die als demper moeten fungeren zijn alle 6 helemaal verkloot en moeten vervangen worden, evenals de 6 stalen pennen die aan de cardankrans bevestigd zijn.
Op onderstaande foto zijn de 3 afgebroken draadeinden van de bouten nog te zien in de gaten van het wiel. De 3 bouten die op de krans zitten zijn dus ook gebroken, maar zaten nog net op hun plek ('k kon de draadeinden met de hand er uit draaien).
De beschadiging van de aluminiumbussen is ook duidlijk te zien.
Dat wordt dus van de week bellen met EML, of ze misschien ook 6 losse bussen en pennen hebben.....
Eigenlijk ben ik nu wel blij, dat ik de hele revisie nu uitvoer en niet eerst met het span naar Limburg ben gegaan. Die 3 overgebleven bouten hadden dat nooit gered.
Laatst gewijzigd door Dyrck op zo okt 04, 2009 10:24 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Olive is the New Black
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 2583
- Lid geworden op: wo feb 14, 2007 3:43 pm
Tuurlijk !
De schoorstang an de voorkant heb ik al een cm. ingedraaid, voordat ie gemonteerd gaat worden.
Voordat de kuip er weer opgaat, wil ik eerst een aantal proefritten maken om e.e.a goed af te stellen
Vooralsnog is mijn eerste zorg het verkrijgen van nieuwe bussen voor het achterwiel.
Morgen Wout Broer in Hengelo (EML-dealer) maar eens bellen.....
De schoorstang an de voorkant heb ik al een cm. ingedraaid, voordat ie gemonteerd gaat worden.
Voordat de kuip er weer opgaat, wil ik eerst een aantal proefritten maken om e.e.a goed af te stellen
Vooralsnog is mijn eerste zorg het verkrijgen van nieuwe bussen voor het achterwiel.
Morgen Wout Broer in Hengelo (EML-dealer) maar eens bellen.....
Olive is the New Black
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 2583
- Lid geworden op: wo feb 14, 2007 3:43 pm
Het verrotte subframe is vervangen door een paar stukken subframe van de donorXS.
Tevens heb ik uit de kist met onderdelen van de donorXS een cardankrans met 6 orginele meenemers gevist.
Nu alleen nog wachten tot EML een setje transmissiedempers opstuurt (naar verwachting volgende week) en dan kan het achterwiel weer in elkaar gezet worden.
Tevens heb ik uit de kist met onderdelen van de donorXS een cardankrans met 6 orginele meenemers gevist.
Nu alleen nog wachten tot EML een setje transmissiedempers opstuurt (naar verwachting volgende week) en dan kan het achterwiel weer in elkaar gezet worden.
Olive is the New Black