slecht nieuws mbt tot uitlaten
Moderators: Goos, Woody, Teevee
slecht nieuws mbt tot uitlaten
Lees net bij ons op de infobundel het volgende artikel over geluidsoverlast bij uitlaten. KLinkt niet zo positief voor allen onder ons die een lekkere brulpijp hebben. Zie onderstaande info en doe er je voordeel mee.
Gr Bulldog
---------------------------------------------------------------------------------
Niet altijd meer een geluidmeter nodig voor het vaststellen van (onnodig) geluid bij motorvoertuigen. Uit diverse arresten bleek de aanpak van een voertuig voorzien van een niet-originele uitlaat(systeem) via artikel 57 RVV 1990 niet mogelijk, zolang niet is vastgesteld dat het om een niet goedgekeurd type uitlaat(systeem) gaat. De aanpak via het Voertuigreglement (voor personenauto's via artikel 5.2.11) is alléén mogelijk met gebruikmaking van een geluidsmeter.
Er is goed nieuws voor de klagers over dit soort geluidsoverlast en degene die dit aan wil pakken. In een arrest van 3 februari 2009 geeft het Hof aan dat wel degelijk op grond van artikel 57 RVV 1990 kan worden opgetreden tegen door uitlaten veroorzaakte geluidsoverlast. De verbalisant moet dan wel (vast)stellen dat de betreffende uitlaat door het ontbreken van dempingsmateriaal of door andere afwijkingen aan het uitlaatsysteem niet meer aan de typegoedkeuringseisen voldoet.
Samengevat
Op grond van artikel 57 RVV 1990 kan, zonder geluidsmeting, tegen onnodig uitlaatgeluid worden opgetreden. De verbalisant moet dan wel een onderzoek aan de uitlaat instellen en omschrijven wat aan de uitlaat niet goed is, bijvoorbeeld einddemper is vervangen door een roestvrijstalen uitlaatstuk zonder (voldoende) demping, binnendemper is er uitgeschroefd en/of er is een sportluchtfilter gemonteerd.
Tot slot moet je vermelden dat de uitlaat daarom niet meer tot een goedgekeurd type kan behoren.
Uiteraard dient dit alleen toegepast te worden bij (over)duidelijke feiten. Bij twijfel, of indien het voor de verbasisant niet mogelijk is door bijvoorbeeld onvoldoende technische kennis e.e.a goed te omschrijven kan de geluidmeter worden ingezet. Deze is in gebruik bij het bureau handhaving (VHT) en er zijn mensen opgeleid om deze apparatuur te bedienen.
-------------------------------------------------------------------------------
Voor alle duidelijkheid, Bulldog is van beroep motoragent.
Gr Mars
Gr Bulldog
---------------------------------------------------------------------------------
Niet altijd meer een geluidmeter nodig voor het vaststellen van (onnodig) geluid bij motorvoertuigen. Uit diverse arresten bleek de aanpak van een voertuig voorzien van een niet-originele uitlaat(systeem) via artikel 57 RVV 1990 niet mogelijk, zolang niet is vastgesteld dat het om een niet goedgekeurd type uitlaat(systeem) gaat. De aanpak via het Voertuigreglement (voor personenauto's via artikel 5.2.11) is alléén mogelijk met gebruikmaking van een geluidsmeter.
Er is goed nieuws voor de klagers over dit soort geluidsoverlast en degene die dit aan wil pakken. In een arrest van 3 februari 2009 geeft het Hof aan dat wel degelijk op grond van artikel 57 RVV 1990 kan worden opgetreden tegen door uitlaten veroorzaakte geluidsoverlast. De verbalisant moet dan wel (vast)stellen dat de betreffende uitlaat door het ontbreken van dempingsmateriaal of door andere afwijkingen aan het uitlaatsysteem niet meer aan de typegoedkeuringseisen voldoet.
Samengevat
Op grond van artikel 57 RVV 1990 kan, zonder geluidsmeting, tegen onnodig uitlaatgeluid worden opgetreden. De verbalisant moet dan wel een onderzoek aan de uitlaat instellen en omschrijven wat aan de uitlaat niet goed is, bijvoorbeeld einddemper is vervangen door een roestvrijstalen uitlaatstuk zonder (voldoende) demping, binnendemper is er uitgeschroefd en/of er is een sportluchtfilter gemonteerd.
Tot slot moet je vermelden dat de uitlaat daarom niet meer tot een goedgekeurd type kan behoren.
Uiteraard dient dit alleen toegepast te worden bij (over)duidelijke feiten. Bij twijfel, of indien het voor de verbasisant niet mogelijk is door bijvoorbeeld onvoldoende technische kennis e.e.a goed te omschrijven kan de geluidmeter worden ingezet. Deze is in gebruik bij het bureau handhaving (VHT) en er zijn mensen opgeleid om deze apparatuur te bedienen.
-------------------------------------------------------------------------------
Voor alle duidelijkheid, Bulldog is van beroep motoragent.
Gr Mars
Greetz ut Limbabwe
- stitch
- Bezoek Rat
- Berichten: 1495
- Lid geworden op: wo sep 20, 2006 6:51 pm
- Locatie: ermelo
- Contacteer:
Re: slecht nieuws mbt tot uitlaten
Dus rekensommetje:Mars schreef:
Uiteraard dient dit alleen toegepast te worden bij (over)duidelijke feiten. Bij twijfel, of indien het voor de verbasisant niet mogelijk is door bijvoorbeeld onvoldoende technische kennis e.e.
Gr Mars
De kans op een controle is al erg klein. (in mijn rijperiode op motor(vanaf 78 )slex
cts 2 keer gechekt.
En dan de kans treffen dat je een met kennis treft is nog kleiner, dus no wurri
greets stitch
Greets Wim aka Stitch
"Als het niet wil zoals het moet,
dan moet het maar zoals het wil."
Ural 650 zijspan
"Als het niet wil zoals het moet,
dan moet het maar zoals het wil."
Ural 650 zijspan
Mee eens. Ten eerste moet er geklaagd worden over geluidsoverlast.
En dan dat geneuzel over 'typegoedkeuring'.
Van alle motoren die hier staan, is de originele uitlaat niet meer te krijgen.
Dan wordt het dus after-market spul wat redelijk in de buurt komt (en net zoveel kost als de motor zelf) of zelf wat in elkaar flansen.
Dat zou dan dus in aanmerking moeten komen voor een echte geluidsmeting. Van die ene speciaal opgeleide politieman/vrouw die dus net als de rest wisseldiensten draait.
En de geluidsmeetapparatuur conform de eisen moet opstellen in een omgeving waar geen storende elementen zijn (overig verkeer, vliegtuigen, sirene's).
In het westen van Nederland, waar ik woon, is dat uiteraard geen enkel probleem!
En dan dat geneuzel over 'typegoedkeuring'.
Van alle motoren die hier staan, is de originele uitlaat niet meer te krijgen.
Dan wordt het dus after-market spul wat redelijk in de buurt komt (en net zoveel kost als de motor zelf) of zelf wat in elkaar flansen.
Dat zou dan dus in aanmerking moeten komen voor een echte geluidsmeting. Van die ene speciaal opgeleide politieman/vrouw die dus net als de rest wisseldiensten draait.
En de geluidsmeetapparatuur conform de eisen moet opstellen in een omgeving waar geen storende elementen zijn (overig verkeer, vliegtuigen, sirene's).
In het westen van Nederland, waar ik woon, is dat uiteraard geen enkel probleem!
Geen beter seizoen dan het knutselseizoen...totdat er weer gereden gaat worden!
-
- Rataplan Rat
- Berichten: 3365
- Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
- Locatie: Schiedam
-
- Rataplan Rat
- Berichten: 3365
- Lid geworden op: vr dec 22, 2006 9:24 pm
- Locatie: Schiedam
-
- Bezoek Rat
- Berichten: 876
- Lid geworden op: vr mar 28, 2008 10:52 pm
- Locatie: Zuudloarn
- Contacteer:
http://www.borduurstudiobrabant.nl/
deze mevrouw kan ze ook wel maken en is niet duur ,vraag haar maar eens ,mijn schatting is ongeveer een euro of 8
deze mevrouw kan ze ook wel maken en is niet duur ,vraag haar maar eens ,mijn schatting is ongeveer een euro of 8
Wat niet spoort komt uut Noord en Wat niet past word gelast
- Goos
- Bestuur Rat
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: ma sep 18, 2006 11:27 pm
- Locatie: Ge kunt de groeten uit Brabant krijgen ...
- Contacteer:
Achter een ongedempte 4-cilinder ook niet inderdaad.mania schreef:2strokerob schreef:In mijn hele motorcarriere heb ik maar 2 vastlopers gehad maar ik hou niet van veel herrie uit mijn eigen uitlaten enne achter een ongedempte V-twin rijden is ook geen pretje
MZlllss,Rob.
Piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiep.
Druk, druk, druk, vroem vroem, druk, druk, druk, .....☠
Goos schreef:Achter een ongedempte 4-cilinder ook niet inderdaad.mania schreef:2strokerob schreef:In mijn hele motorcarriere heb ik maar 2 vastlopers gehad maar ik hou niet van veel herrie uit mijn eigen uitlaten enne achter een ongedempte V-twin rijden is ook geen pretje
MZlllss,Rob.
Piiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiep.
moet je d'r voor gaan rijden