APK, daar gaan we weer

Nieuws, aankondigingen en andere berichten

Moderators: Goos, Woody, Teevee

Gebruikersavatar
magna
Rataplan Rat
Rataplan Rat
Berichten: 7190
Lid geworden op: do dec 21, 2006 11:30 pm
Locatie: land van maas en waal
Contacteer:

Bericht door magna » vr jul 05, 2013 12:47 pm

nope, net zolang tot het definitief doorgaat.
Op het toilet: (>_<) - (¤_¤) - (0_0) - (^_^)

rADt
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 3060
Lid geworden op: zo dec 24, 2006 5:03 pm
Locatie: 100% ZLD
Contacteer:

Bericht door rADt » vr jul 05, 2013 4:47 pm

Daar ben ik ook bang voor :(
Radt, Ratter, Ratst.

Gebruikersavatar
Teevee
Bestuur Rat
Bestuur Rat
Berichten: 5076
Lid geworden op: ma sep 18, 2006 9:51 pm
Locatie: Tilburg

Bericht door Teevee » do dec 19, 2013 8:18 am

Van de website van de MAG:

19 December 2013
Succes: motorfietsen blijven voorlopig buiten Europese APK!

Zware motoren zullen pas vanaf 2022 worden onderworpen aan een periodieke technische controle.
Dit wordt gemeld door het kantoor van de Litouwse voorzitter van de Europese Unie op haar internetpagina.

De Europese lidstaten kunnen de motorfietsen echter ook na 2022 uitsluiten van de APK als ze zelf alternatieve effectieve maatregelen nemen om de verkeersveiligheid te verbeteren. De verkeersveiligheidstatistieken van de laatste vijf jaar zullen bepalend zijn of de zware motorfietsen moeten opgenomen in de periodieke technische controles. Als dit het geval is, is het aan de lidstaten zelf om de specifieke testmethoden, de onderdelen waarop wordt getest en de frequentie te bepalen.

Het voorstel bevat ook de bepaling dat in het geval van een nieuwe registratie van een voertuig dat is ingevoerd uit een andere lidstaat, de lidstaat een geldig keuringsbewijs dat is afgegeven door andere lidstaat dient te erkennen. Dit is een belangrijke stap naar het creëren van gemeenschappelijke geharmoniseerde regels ter bevordering van een eenvoudiger verkeer van de EU-burgers.

De Motorrijders Actie Groep (MAG) Nederland heeft in de afgelopen jaren voortdurend gestreden voor het uitsluiten van motorfietsen in een Europese regeling met betrekking tot een periodieke technische controle. Uit diverse onderzoeken is steeds weer gebleken, dat de technische staat van motorfietsen een te verwaarlozen rol speelt bij het ontstaan van ongevallen.

Een verplichte APK zou daardoor alleen maar een onnodige lastenverzwaring betekenen. Mede dankzij gedegen informatievoorziening naar de andere belanghebbenden heeft de MAG de Nederlandse regering en de Eerste en Tweede Kamer steeds aan haar zijde geweten. De MAG ziet het behaalde resultaat daarom als een overwinning op de pro-APK-lobby.

De MAG is tevreden over het behaalde resultaat, omdat zij ervan overtuigd is dat Nederland de koppositie zal houden als een van de meest veilige landen in Europa voor motorrijders. Niet door onnodige technische controles, maar door een goed samenspel van de motorgemeenschap met de overheid, een gedegen rijopleiding, goede infrastructuur en goede voorlichting. Daar waar nog verbering mogelijk is, zal dit zeker de komende jaren nog doorgevoerd worden.


Tekst: Dolf Willigers
Op de motor, op de motor, twee pond kaas en één ons boter

rADt
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 3060
Lid geworden op: zo dec 24, 2006 5:03 pm
Locatie: 100% ZLD
Contacteer:

Bericht door rADt » do dec 19, 2013 10:30 am

Ik had het ook gelezen. Klinkt positief.

Ik blijf wel voorzichtig om de vlag al uit te hangen. Volgende maand kan het opeens weer anders zijn.

Maar voorlopig ben ik :D
Radt, Ratter, Ratst.

osok
Bezoek Rat
Bezoek Rat
Berichten: 172
Lid geworden op: ma aug 29, 2011 9:07 pm
Locatie: Veluwezoom...

Bericht door osok » di dec 31, 2013 10:11 am

Voorlopig de kou uit de lucht........maar!


Wij allen weten inmiddels dat onze regeringen zich in allerlei bochten hebben bewogen om tóch hun zin te krijgen!

Pseudo-argumenten zoals "het zal de verkeersveiligheid bevorderen", "De ons omringende landen doen dit ook", en "We kunnen nu eenmaal niet achterblijven" zullen wéér aangedragen worden, misschien niet direct dit of volgend jaar, maar je kunt er gewoonweg op wachten.

Ook het meest gebruikte kont-argument als "Het is nu eenmaal beter voor het milieu" zal wel weer gebruikt gaan worden om tòch "ergens geld vandaan te kunnen trekken"....

Herinner jij je het "tijdelijke kwartje van Kok" nog?
Ook dat is een voorbeeld van waar het werkelijk om gaat; NIET om ons aller veiligheid, NIET om het milieu, maar WEL om de knaken!

Ben ik negatief over deze kwestie?? Nee hoor, ik heb gewoon mijn ogen open!

OSOK
He who dies with the most toys, wins!!

Plaats reactie